<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Shipping-gigant fortsetter fallet

Markedsverdien til Maersk er nå lavere enn betydelig mindre rederier.

    Publisert 7. juli 2022 kl. 15.47
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 174 ord
    TAPER I MARKEDET: Danske Maersk. Foto: Bloomberg

    Maersk regnes som verdens nest største rederi, men taper stadig i markedet mot konkurrentene.

    «Markedsverdien til Hapag-Lloyd er nå faktisk høyere enn Maersk, selv om rederiet er betydelig mindre», sa Sydbank analytiker Mikkel Jensen til ShippingWatch. 

    Det tyske container-rederiet har en kapasitet på 1,7 millioner containere, mens danske Maersk har kapasitet på 4,2 millioner tyve-fots containere. Markedsverdiene til de to rederiene er på henholdsvis 321 milliarder danske kroner og 307 milliarder danske kroner.

    Ifølge analytikeren er det årsaken til dette mangelen på likviditet i Hapag-Lloyd aksjen.

    «Mangelen på fri flyt i Hapag-Lloyd aksjen gjør at markedet sliter med å prise selskapet riktig», sier Jensen til ShippingWatch. Ifølge analytikeren skal bare 3,6 prosent av aksjene være i fri flyt, og de resterende aksjene skal være holdt av store og langsiktige investorer.

    Hapag-Lloyds aksjekurs er ned 7 prosent så langt i år, mens Maersk er ned drøye 18 prosent. 
    Fra starten av 2021 har de derimot gitt betydelig avkastning. Hapag-lloyd har steget med 201 prosent, og Maersk har gitt 72 prosent i avkastning, ifølge Jensens beregninger.