Maersk regnes som verdens nest største rederi, men taper stadig i markedet mot konkurrentene.
«Markedsverdien til Hapag-Lloyd er nå faktisk høyere enn Maersk, selv om rederiet er betydelig mindre», sa Sydbank analytiker Mikkel Jensen til ShippingWatch.
Det tyske container-rederiet har en kapasitet på 1,7 millioner containere, mens danske Maersk har kapasitet på 4,2 millioner tyve-fots containere. Markedsverdiene til de to rederiene er på henholdsvis 321 milliarder danske kroner og 307 milliarder danske kroner.
Ifølge analytikeren er det årsaken til dette mangelen på likviditet i Hapag-Lloyd aksjen.
«Mangelen på fri flyt i Hapag-Lloyd aksjen gjør at markedet sliter med å prise selskapet riktig», sier Jensen til ShippingWatch. Ifølge analytikeren skal bare 3,6 prosent av aksjene være i fri flyt, og de resterende aksjene skal være holdt av store og langsiktige investorer.
Hapag-Lloyds aksjekurs er ned 7 prosent så langt i år, mens Maersk er ned drøye 18 prosent.
Fra starten av 2021 har de derimot gitt betydelig avkastning. Hapag-lloyd har steget med 201 prosent, og Maersk har gitt 72 prosent i avkastning, ifølge Jensens beregninger.