<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Enighet om gigant-fusjon

Frontline har kommet til enighet med Euronav om fusjon.

Publisert 11. juli 2022
Oppdatert 11. juli 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
+ mer
lead
GIGANTFUSJON: Frontline og Euronav slår seg sammen. Foto: Frontline Management
GIGANTFUSJON: Frontline og Euronav slår seg sammen. Foto: Frontline Management

FRO

John Fredriksen dominerte Frontline og belgiske Euronav har kommet til enighet om en fusjon. Det kommer frem i en børsmelding mandag morgen. Det nye selskapet vil bære videre Frontline navnet og vil bli ledet av Euronav-sjef Hugo De Stoop som blir administrerende direktør. Fusjonen innebærer en aksjesammenslåing hvor hver Euronav-aksje blir til 1,45 Frontline aksjer.

– Jeg er svært fornøyd og gir min fulle støtte til det nye selskapet, sa John Fredriksen til Tradewinds.

Avtalen har fått enstemmig oppslutning av styrene i både Frontline og Euronav.

De to selskapene omsatte til sammen for 668 millioner dollar, og hadde en EBITDA på 246 millioner dollar i 2021. I det nye selskapet vil 55 prosent av aksjene tilhøre Euronavs aksjonærer og de resterende 45 prosentene vil gå Frontline aksjonærene.

Det nye selskapet vil bestå av 140 skip, og ha en markedsverdi på rundt 4,2 milliarder dollar, tilsvarende 42 milliarder kroner.

Fusjonen vil formelt gjennomføres når Frontline får 75 prosent av aksjene. 

«Nye» Frontline vil ha hovedkontor på Kypros, og vil være børsnotert i Norge, Belgia og i USA etter fullført fusjonen. Nåværende Frontline-sjef Lars Barstad vil bli med videre i det nye selskapet, og vil representere Frediksens Hemen Holding i styret. Kontorene i Norge, Belgia og USA vil også bli beholdt.

VANT KAMPEN OM EURONAV: John Fredriksen og hans Frontline. Foto: CF Wesenberg

Fredriksen forblir storeier

Om man legger sammen John Fredriksens og Frontlines Euronav aksjer eier de allerede drøye 19 prosent av det belgiske rederiet. Skipsrederen er også hovedaksjonær med 39 prosent av Frontline, og vil derfor forbli en betydelig eier i det nye og sammenslåtte rederiet.

Budet vil potensielt bli etterfulgt av de resterende aksjonærene blir tvangsutløst, ifølge Euronav. 

– Frontline vil med flåten på 146 skip vil kunne tilby bedre tjenester for kundene våre, og samtidig øke flåteutnyttelsen og omsetningen. Dette vil komme alle interessenter til gode, sa Fredriksen til Tradewinds.

De siste månedene har det vært full kamp om kontroll i Euronav, og Saverys familien som selskapets største aksjonær har iherdig prøvd å stoppe fusjonen med Fredriksens tankgigant. Dette har resultert i at både Fredriksen og Saverys familien har brukt flere hundre millioner dollar hver på å befeste kontrollen i selskapet. Nå ser det ut til at Saverys familien må gi tapt mot den norske shipping-mogulen.

Nå forventer Frontline at sammenslåingen vil gjennomføres i kort tid etter at budet formelt legges frem i fjerde kvartal.

Basert på fredagens Frontline kurs på 8,34 dollar vil den foreslåtte fusjonen gi 12,09 dollar per Euronav- aksje.