<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Betaler halv milliard for åtte år gamle skip

Oslo Børs-noterte Jinhui finjusterer videre på flåten ved å kjøpe to 2014-bygde tørrlastskip til 250 millioner pr. stykk.

Publisert 9. sep. 2022 kl. 12.46
Oppdatert 9. sep. 2022 klokken 13.40
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 218 ord
FINJUSTERES: Jinhui-flåten, her ved den 2012-bygde supramaxen «Jin Xiang». Foto: ShipSpotting.com/Hansfair

 

Det Oslo Børs-noterte tørrlastrederiet Jinhui Shipping and Transportation har inngått avtaler for kjøp av to 2014-bygde supramax-fartøyer fra Panama-registrerte Ratu Shipping.

Fartøyene, som begge er bygget ved Jiangsu Hantong-verftet, overtas til en pris på cirka 25,4 millioner dollar pr. stykk, fremgår det av en børsmelding.

Det utgjør totalt cirka 500 millioner kroner.

Jinhui betaler drøyt 2,5 millioner dollar pr. skip først, før resten gjøres opp ved levering av fartøyene. Halvparten finansieres med banklån, resten med interne ressurser, ifølge rederiet.

Levering av det ene skipet ventes å finne sted mellom 15. september og 30. desember. Det andre skipet ventes å bli levert mellom 15. september og 30. november i år.

Ifølge TradeWinds omfatter avtalene de to skipene «Western Santos» og «Hanton Trader I». De ble opprinnelig bestilt av japanske Nisshin Shipping, som har operert fartøyene siden de sto ferdig for åtte år siden, og er søsterskipene til ultramaxen «Hanton Trader II», som Jinhui kjøpte fra Nisshin i fjor.

Finjusterer flåten

«Til tross for den nylige bedringen i shippingmarkedet, fortsetter vi med å finjustere kvaliteten på vår flåte, særlig med hensyn til å redusere den generelle aldersprofilen», heter det fra Jinhui nå.

Rederiet legger til at det vil fortsette å følge med på markedet og se etter muligheter til å holde flåten nokså moderne og konkurransedyktig.

I dag eier Jinhui 25 tørrlastfartøyer, inkludert 23 supramaxer og to post-panamaxer.