<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Sikrer 3,7 milliarder: – En stor lettelse

Ytterligere forsinkelser rammer Havila Kystruten, men nå er nye lån på plass slik at båndene til det russiske leasingselskapet kan kuttes. 

Publisert 15. sep. 2022 kl. 14.04
Oppdatert 15. sep. 2022 klokken 16.27
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 314 ord
FERDIG MED RUSSERNE: Havila Kystruten har sikret ny finansiering til skipene etter at russiske GTLK havnet på sanksjonslisten. På bildet rederiets adm. direktør Bent Martini. Foto: Havila Kystruten

 

Per Sævik-familiens børsnoterte selskap Havila Kystruten i Fosnavåg har inngått avtaler om en fullstendig refinansiering av sine fire skip.

– Det er en stor lettelse å ha refinansieringen på plass. Det har vært en krevende periode med mye usikkerhet. Vi er glade for å ha funnet en løsning, sier adm. direktør Bent Martini.

Innløser

Finansieringen er på 370 millioner euro – 3,7 milliarder kroner – og dekker betaling til det tyrkiske verftet Tersan ved levering av de to neste skipene «Havila Polaris» og «Havila Pollux» og innløsning av eksisterende gjeld knyttet til de to eksisterende skipene i flåten.

«Avtalene er betinget av utarbeidelse og ferdigstillelse av lånedokumentasjon», heter det i børsmeldingen. Flere detaljer om finansieringen vil bli offentliggjort etter at det er gjort.

Byggingen av rederiets fire kystruteskip har en prislapp på over fire milliarder kroner. Opprinnelig var det avtalt at den russiske, statseide leasinggiganten GTLK skulle stå for finansieringen.

Gjelden til GTLK vil bli innløst etter nærmere avtale med nye långivere i samsvar med tillatelse som er innhentet fra norske myndigheter og overholdelse av internasjonale sanksjonsbestemmelser, heter det.

Over to år etter skjema

Nye planer for levering av de nye skipene fra Tersan-verftet gjør at selskapet nå tar sikte på oppstart i rute for «Havila Polaris» senest den 29. desember og «Havila Pollux» innen 22. mars. 

Opprinnelig skulle alle de fire søsterskipene vært ferdigstilt og satt i trafikk i kystrutesambandet mellom Bergen og Kirkenes ved årsskiftet 2020/21. Det har imidlertid oppstått store forsinkelser ved verftet som har stått for byggingen.

Tidligere har rederiet opplyst at de to siste skipene skulle være i drift i løpet av tredje og fjerde kvartal i år, men leveranseutfordringer på kritiske komponenter har altså skapt ytterligere forsinkelser.

Rederiets kommunikasjonsansvarlige Lasse A. Vangstein vil ikke opplyse hvem långiverne er og sier at man først vil informere om dette etter at den nødvendige lånedokumentasjonen er utarbeidet.

Mot slutten av dagen torsdag sto Havila Kystruten-aksjen i 18,95 kroner, som verdsetter selskapet til 941 millioner kroner.