<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nok en sterk måned for Höegh Autoliners

Bilskipsrederiet Höegh Autoliners holder tempoet oppe og får samtidig bedre betalt. – Markedet var preget av høy etterspørsel i september, sier rederisjef Andreas Enger.

    Publisert 6. okt. 2022 kl. 09.09
    Oppdatert 6. okt. 2022 klokken 13.18
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 208 ord
    FRAKTER BILER: Höegh Autoliners-sjef Andreas Enger. Foto: Höegh Autoliners

     

    Det var i forbindelse med andrekvartalsrapporten i august Höegh Autoliners varslet at det skulle begynne med månedlige handelsoppdateringer.

    Første oppdatering var for august. Da fraktet bilskipsrederiet 1,34 millioner kubikkmeter last pro rata. September var nok en god måned for rederiet, som fraktet 1,31 millioner kubikkmeter last.

    – Volumene pro rata er redusert etter salget av to skip i tredje kvartal og noe reposisjonering av tonnasje for å optimalisere systemene og møte kundeetterspørselen, sier adm. direktør Andreas Enger.

    – Markedet for frakt av biler og rullende utstyr var preget av høy etterspørsel og en mangel på kapasitet også i september.

    Bedre betalt

    Rederiet får også bedre betalt. Den gjennomsnittlige bruttofraktraten i september var på 87,3 dollar pr. kubikkmeter, mot et gjennomsnitt på 80,7 dollar de siste tre månedene.

    Netto var fraktraten for september i snitt på 67,6 dollar pr. kubikkmeter, mot 62,5 dollar siste tre måneder.

    – Höegh Autoliners hadde en god balanse mellom kontrakter og linjelast, og oppnådde de høyeste ratene pro rata så langt i 2022, sier Enger.

    «High & heavy»- og stykkgods-andelen (HH/BB) av volumer fraktet i september var på 32 prosent, en andel som er blitt opprettholdt de siste tre månedene.

    «High & heavy» er – som navnet tilsier – en betegnelse på last av unormal vekt og størrelse, for eksempel anleggsmaskiner.