<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kraftig fall i ekstreme containerpriser

Økt inflasjon, mindre trengsel i globale havner og en kraftig nedkjøling av den globale økonomien har ført til et kraftig fall i containerprisene.

Publisert 5. nov. 2022 kl. 14.10
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 415 ord
NED PÅ JORDEN: Prisen for å frakte en 40 fots container fra Asia til Europa har falt fra kruttsterke 15.000 dollar til 4.000 dollar, som er på et mer normalt nivå, ifølge en bransjeaktør. Her ved danske Maersks 2001-bygde containerskip «Nysted Maersk». Foto: Bloomberg

– Vi ser et fall på de fleste handelsrutene globalt, ikke minst fra Det fjerne østen til Europa, sier Fredrik Hermansson, adm. direktør i Greencarrier Liner Agency, som representerer det taiwanske rederiet Evergreen i Norden.

Ifølge ham er det økt inflasjon, mindre trengsel ved havnene og en kraftig nedkjøling i den globale økonomien som har skylden for det betydelige fallet i ratene, skriver svenske Dagens Industri.

Prisene for å frakte en 40 fots container fra Asia til Europa toppet ut på 15.000 dollar på tampen av fjoråret. Nå ligger prisen på 4.000 dollar, noe Hermansson beskriver som et mer normalt nivå.

Tilsvarende er Freightos Baltic-indeksen (FBX) ned nær 70 prosent fra toppen på 11.109 dollar i september i fjor til dagens 3.364 dollar. Indeksen gir et bilde av de globale fraktratene ved å beregne spotratene for 40 fots containere på tolv handelsruter.

– Behov for flere skip

Det er stadig visse problemer med for mange fastlåste skip ved havnene, men ikke til samme grad som tidligere. Mindre aktivitet fremover kan antageligvis gi havner tid til å nøste opp i trafikkorkene, tror Hermansson.

En boom i containerprisene har også ført til et skred av nye nybyggordre i containerfarten, men shippingtoppen tror ikke det kommer til å føre til for mange skip i markedet.

– Vi tror at det er behov for flere skip, for det er fortsatt en sterk vekst i container. Det er også en del fartøy som forsvinner fra markedet på grunn av alder og miljøhensyn, sier han.

– Jeg tror også av miljøhensyn at skipene kommer til å sakke ned seilingsfarten, noe som innebærer et behov for flere skip.

Nye miljøkrav

Den 1. januar 2023 innføres «EEXI»-krav i regi av Den internasjonale skipsfarsorganisasjonen (IMO), som er de nye miljøkravene som regulerer tillatt mengde CO₂-utslipp fra shipping. 

Flere shippingtopper har pekt på at de nye reglene vil gjøre det vanskeligere for eldre skip enn det er for mer moderne, mer drivstoffeffektive skip. 

«I tillegg får du strengere miljøkrav fra januar, som gjør at eldre tonnasje blir mindre og mindre attraktive. De vil ikke være i stand til å møte utslippskravene med mindre de sakker ned seilingsfarten», sa adm. direktør Herman Billung i 2020 Bulkers og Himalaya Shipping til Finansavisen i september.

De nye miljøkravene følger etter IMO 2020, som trådte i kraft 1. januar 2020, som besluttet at grensen for svovelinnhold i drivstoff brukt innen shipping skal reduseres fra dagens 3,5 prosent til 0,5 prosent.

Målet er å kutte klimagassutslippene i shipping med minst 40 prosent innen 2030, fra 2008-nivået.