Havila Kystruten-dom klar

Havila Kystruten slipper med en bot på 3,1 millioner kroner i Norwegian Marine Interior-striden.

Publisert 17. nov. 2022
Lesetid: 1 minutt
Article lead
+ mer
lead
FIKK BOT: Havila Kystruten, ledet av Bent Martini.  Foto: Havila Kystruten
FIKK BOT: Havila Kystruten, ledet av Bent Martini.  Foto: Havila Kystruten

HKY

Havila Kystruten Operations har fått medhold på en rekke punkter, men dømmes til å betale 3,1 millioner kroner til Norwegian Marine Interior (NMI), går det frem av en børsmelding torsdag. 

Dette er en vesentlig reduksjon av beløpet NMI nedla påstand om. Den Molde-baserte leverandøren ville egentlig ha 15,3 millioner kroner.

Ifølge Havila Kystruten fremgikk det av stevningen fra NMI at kravene på de 15,3 millioner kronene oppsto under kontraktene saksøker har med det tyrkiske skipsverftet Tersan – som har bygget de kraftig forsinkede Havila-skipene.

– Kravet gjelder dels arbeider i Bergen bestilt av Havila Kystruten og dels standardoppgradering; design, engineering og dyrere møbler enn forutsatt i opprinnelig kontrakt, som Havila Kystruten har ønsket og bestilt gjennom oss, uttalte NMI-styreleder Odd Arne Langset da Finansavisen omtalte rettssaken i februar i år.