<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Høyeste skipsverdier siden 2009

Verdien på 5 år gamle VLCCere er på sitt høyeste siden 2009.

Publisert 17. nov. 2022
Oppdatert 17. nov. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 200 ord
VLCC: Skipsverdiene på relativt nye tankskip er tilbake på 2009-nivå. Dreamstime.com

En VLCC på 320.000 DWT er nå verdsatt til 95,74 millioner dollar, opp 33 prosent fra 71,82 millioner dollar på begynnelsen av året, ifølge ukens rapoport fra VesselsValue.

Oppgangen i skipsverdien kommer som en følge av høyere rater, som nå i snitt ligger på 79.833 dollar dagen på fraktruten Gulfen - Kina (TD3C-TCE). Og sammenlignet med samme tid i fjor, da ratene var på bunn, er det opp nesten 78.000 dollar dagen.

Det har også vært fart i annenhåndsmarkedet. Så langt i 2022 har det vært 1.206 transaksjoner av store tankskip, som er opp 12 prosent fra i fjor. Blant transaksjonene nevnes 300.000 DWT Elandra Everest som ble levert fra Hyndai HI i 2020. Den ble solgt til Al Seer Marine for 107,5 millioner dollar.

Ned i Capesize

I bulk er bildet litt annerledes. Capsize-verdiene har falt med 7 prosent så langt i år, og verdien på 5 år gamle skip har falt fra 45,86 millioner dollar til 42,6 millioner dollar, fremgår det av ukens rapport. 

Fallet kommer også her som følge av utviklingen i fraktmarkedet, der ratene har falt kraftig. Det trekkes frem et eksempel med Baltic Exchange 54-TCA, som nå er på 12.807 dollar dagen. Det er ned 59 prosent det siste året.