<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Knalltall fra Hafnia

Produkttankrederiet Hafnia leverer sitt beste resultat noensinne for tredje kvartal. Det skyldes høye rater i markedet for transport av oljeprodukter.

    Publisert 21. nov. 2022 kl. 08.37
    Oppdatert 21. nov. 2022 klokken 09.39
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 388 ord
    TIDENES BESTE: Konsernsjef Mikael Skov i Hafnia limited. Foto: Hafnia Tankers

     

    Rederiet tjente 280 millioner dollar i tremånedersperioden juli-september. Av det foreslås et utbytte på 140 millioner dollar til aksjonærene med Andreas Sohmen-Paos BW Group som den største, med en eieraandel på 48,9 prosent. Utbyttet er 0,28 dollar pr. aksje.

    Folketrygdfondet er nummer tre på aksjonærlisten med 2,65 prosent, mens Arne Blystads Songa Capital eier 0,7 prosent av aksjene.

    Hafnia endrer sin utbyttepolicy og varsler at det heretter vil utbetale mellom 50 og 80 prosent av nettoresultatet som dividende avhengig av gjeldsgraden.

    Fearnley Securities' shippinganalytiker Øystein Vaagen mener den sterke kontantgenereringen man ser i fjerde kvartal kan åpne for at 60 prosent av resultatet utbetales til aksjonærene tidlig på nyåret. I et slikt scenario ser han muligheter for et utbytte på 30 cent, noe som vil innebære en direkteavkastning på 5 prosent.

    Pluss 225 pst.

    Hafnia-aksjen har steget 225 prosent hittil i år. Markedsverdien er nå kommet opp i 28,4 milliarder kroner basert på fredagens sluttkurs på 56,40 kroner. På topp i begynnelsen av november ble aksjen omsatt for 61,30 kroner.

    Rederiet, som har sitt hovedkvarter i Singapore og driver deler av virksomheten fra Hellerup i Danmark, vokste kraftig ved oppkjøpet av Chemical Tankers Inc. og 12 LR1-fartøyer.

    – Da vi kjøpte skipene i slutten av fjoråret, var vårt syn at tankmarkedet var på vei inn i en fase uten flåtevekst og en etterspørselssituasjon som hadde kommet seg etter covid. Den kombinasjonen ville slik vi så det sikre et sterkt marked i en årrekke, sier Hafnia-sjefen Mikael Skov.

    – Alle kan tjene penger i et sterkt fraktmarked, men man bør fokusere på aktiviteten som fører til at bedriftene presterer godt, sier han.

    – Vil fortsette

    Den russiske invasjonen i Ukraina har fått store konsekvenser for handelsmønstrene og økt antall tonnmil i produkttankfarten dramatisk.

    USAs og EUs Russland-sanksjoner for råoljeprodukter trer i kraft i desember og for petroleumsprodukter i februar 2023, og endrer handelsstrømmene og øker antall tonnmil.

    – Krigen har skapt det superfraktmarkedet vi ser for øyeblikket. Vi tror dette vil fortsette også etter krigens slutt siden russisk oljeeksport ikke vil gå tilbake til der den var. Oljen vil bli skipet til Europa over lengre avstander også i fremtiden, sier Skov.

    Timecharter-inntjeningen i tredje kvartal endte på 408 millioner dollar, som ga en snittrate på 36.376 dollar pr. skip pr. dag.  Resultatet pr. aksje ble 0,60 dollar pr. aksje.

    Ved månedsskiftet september/oktober besto Hafnia-flåten av 116 eide og 13 innbefraktede skip.


    HAFNIA

    (Mill. USD) 3.kv./22 3./kv./21
    Driftsinntekter 522,4 189,5
    Driftsresultat 298,2 −7,9
    Resultat før skatt 281,6 −19,3
    Resultat 280,3 −20,7