<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Varsler priskutt – aksjen stuper

Etterspørselen fra amerikanske kunder holder seg oppe, til tross for skyhøy inflasjon. Men lagrene eser ut, og nå varsler Nike priskutt.

Publisert 30. sep. 2022 kl. 10.20
Oppdatert 30. sep. 2022 klokken 10.32
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 280 ord
SPREKT: Nike leverte varene i sitt første kvartal. Foto: NTB

Nike landet et resultat etter skatt på 1.468 millioner dollar (0,93 dollar pr. aksje) i første kvartal av sitt avvikende regnskapsår 2022/23, ned fra 1.874 millioner dollar (1,16 dollar pr. aksje) i samme periode i fjor.

Inntektene steg fra 12.248 til 12.687 millioner dollar.

Refinitiv-konsensus pekte ifølge CNBC mot et resultat pr. aksje på 0,92 dollar av inntekter på 12.270 millioner dollar.

Varsler priskutt

Nike har nylig endret strategi og søker nå å selge joggesko og andre varer direkte til kundene, mens salget gjennom grossist-partnere som Foot Locker skaleres ned. Direktesalget steg i første kvartal 8 prosent til 5,1 milliarder dollar.

NIKE-SJEF: John Donahoe. Foto: Bloomberg

Samtidig steg lagrene i løpet av kvartalet til 9,7 milliarder dollar, noe som er 44 prosent over nivåene ved utgangen av første kvartal i fjor. Sportsutstyrsprodusenten merker fortsatt utfordringer i forsyningskjeden, men effekten motvirkes delvis av sterk etterspørsel fra forbrukerne.

Nike-ledelsen varsler nå priskutt for å skuffe ut «off-season»-klær fra lagre i Nord-Amerika, noe som vil tynge marginene for resten av inneværende regnskapsår. Dette bidro til å senke aksjen nesten 9 prosent i etterhandelen i New York.

USA viser styrke

Den fallende trenden i Kina, Nikes tredje største marked, fortsetter også. I første kvartal kom inntektene derfra inn på 1,7 milliarder dollar, mot nesten 2 milliarder dollar i samme periode i fjor. Nedgangen henger sammen med kinesiske myndigheters nulltoleranse for coronasmitte, med påfølgende nedstengninger. 

I selskapets største marked, Nord-Amerika, steg derimot inntektene 13 prosent til 5,5 milliarder dollar, opp fra 4,9 milliarder dollar i første kvartal i fjor. Nike har gjentatte ganger påpekt at forbrukeretterspørselen har holdt seg oppe, til tross for skyhøy inflasjon i USA.

For andre kvartal guider selskapet lav, ensifret topplinjevekst basert på den sterke etterspørselen – til tross for både logistikk- og valutautfordringer.