Nike landet et resultat etter skatt på 1.468 millioner dollar (0,93 dollar pr. aksje) i første kvartal av sitt avvikende regnskapsår 2022/23, ned fra 1.874 millioner dollar (1,16 dollar pr. aksje) i samme periode i fjor.
Inntektene steg fra 12.248 til 12.687 millioner dollar.
Refinitiv-konsensus pekte ifølge CNBC mot et resultat pr. aksje på 0,92 dollar av inntekter på 12.270 millioner dollar.
Varsler priskutt
Nike har nylig endret strategi og søker nå å selge joggesko og andre varer direkte til kundene, mens salget gjennom grossist-partnere som Foot Locker skaleres ned. Direktesalget steg i første kvartal 8 prosent til 5,1 milliarder dollar.
Samtidig steg lagrene i løpet av kvartalet til 9,7 milliarder dollar, noe som er 44 prosent over nivåene ved utgangen av første kvartal i fjor. Sportsutstyrsprodusenten merker fortsatt utfordringer i forsyningskjeden, men effekten motvirkes delvis av sterk etterspørsel fra forbrukerne.
Nike-ledelsen varsler nå priskutt for å skuffe ut «off-season»-klær fra lagre i Nord-Amerika, noe som vil tynge marginene for resten av inneværende regnskapsår. Dette bidro til å senke aksjen nesten 9 prosent i etterhandelen i New York.
USA viser styrke
Den fallende trenden i Kina, Nikes tredje største marked, fortsetter også. I første kvartal kom inntektene derfra inn på 1,7 milliarder dollar, mot nesten 2 milliarder dollar i samme periode i fjor. Nedgangen henger sammen med kinesiske myndigheters nulltoleranse for coronasmitte, med påfølgende nedstengninger.
I selskapets største marked, Nord-Amerika, steg derimot inntektene 13 prosent til 5,5 milliarder dollar, opp fra 4,9 milliarder dollar i første kvartal i fjor. Nike har gjentatte ganger påpekt at forbrukeretterspørselen har holdt seg oppe, til tross for skyhøy inflasjon i USA.
For andre kvartal guider selskapet lav, ensifret topplinjevekst basert på den sterke etterspørselen – til tross for både logistikk- og valutautfordringer.