<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Caroline Berg Eriksen satser på rik rørlegger

Patrick Skou hoppet av som rørlegger og startet en plattform for utleie av klær. Nå får han med Caroline Berg Eriksen og Olaf Tufte, og prises til 40 millioner.

    Publisert 5. sep. 2019 kl. 20.18
    Oppdatert 31. okt. 2019 klokken 14.59
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 619 ord
    JOBBER FOR AKSJER: Caroline Berg Eriksen mottar lønn i Trusted Brands-aksjer og er allerede lansert som investor og ambassadør. Foto: NTB Scanpix

    Patrick Skou ble lei av å jobbe som rørlegger, og laget et konsept for utleie av klær. Med 30.000 som innsats startet han plattformen Trusted Brands. Nå har han fått Caroline Berg Eriksen som investor og Olaf Tufte som partner i det han jakter 7 millioner for å satse internasjonalt.

    Samtidig har prisingen skutt i været etter at Skou har forhørt seg blant investorer som verdsatte konseptet til 40 millioner slik at Patrick og Rune Skou har aksjer for 33 millioner.

    Sist gang han hentet penger var i mars. Da var prisingen 15,5 millioner etter at det totalt er investert 1,5 millioner kroner i selskapet.

    Fotballfrue og Tufte

    – Vi er på jakt etter investorer som kan hjelpe oss å skalere virksomheten. Det har vært vårt hovedmål å få inn folk som kan skalere bedrifter, ikke bare finansielle. I tillegg har vi god tilstrømming av småinvestorer som har banket på døren og spurt om å få investere, sier Skou.

    Kjendisblogger Caroline Berg Eriksen har allerede gått inn som investor, ifølge Patrick Skou. Men hun har likevel ikke bladd opp én krone.

    KLÆR PÅ UTLEIE: Moteskaper Fam Irvoll og eks-rørlegger Patrick Skou står bak henholdsvis barneklærmerket Lillepanda og utleieplattformen Tuckify i regi av Trusted Brands. Foto: Eivind Yggeseth

    – Hun jobber for aksjene. Vi har ikke investorer av noe størrelse ennå, innrømmer Skou.

    Andre som er involvert, men som heller ikke har satset penger er Olaf Tufte.

    – Vi har akkurat inngått avtale med Tufte, sier Skou.

    – For utleie av underbukser?

    – Det tenkte jeg også, men nei, Tufte har en utrolig mye kule fritidsklær som nå skal på plattformen, sier Skou.

    Det han snakker om er en digital plattform for abonnement og utleie. Ideen kom på en fest der utleie av barneklær var et tema knyttet til at småbarn fort vokste ut av klær.

    Andre partnere er Helly Hansen, Polarn O. Pyret, Colored Organics og Freds World som også skal leie ut klær på plattformen.

    TØFFE FRITIDSKLÆR: Olaf Tufte skal leie ut fritidsklær på Tuckify-plattformen, men neppe underbuksene. Foto: NTB Scanpix

    Startet med barneklær

    «De svake resultatene hos Babyshop og Barnas Hus er symptomet på den grunnleggende endringen som skjer innen varehandel. Fordi de etablerte kjedene har gjort store investeringer i sine etablerte forretningsmodeller, velger de heller å senke prisene for å lokke kundene tilbake. Dette er for mange en dødsspiral fordi det etableres et prisnivå som ikke er bærekraftig. Vår forretningsmodell er frikoblet fra denne spiralen fordi våre kunder betaler et abonnement tilsvarende de de betaler på et treningsstudio», forklarte Skou i gründerintervjuet i Finansavisen for ett år siden.

    Han startet med barneklærmerket Lillepanda av moteskaperen Fam Irvoll der klær leies ut på plattformen.

    Nå har han lastet opp med klesleverandører som skal inn på samme plattform, hvorpå Trusted Brands tar en andel av omsetningen uten å binde kapital i varelager.

    – Vi er kun en plattform som leverer teknologi, drift og logistikk, og der vi tilbyr abonnement der tar vi en cut av salget for å drifte systemet med logistikk og håndtering av produkter, sier Skou.

    Skal omsette 50 mill.

    Ifølge prospektet er det budsjettert med en omsetning på 5 millioner euro i 2020, hvilket akkurat skal gi et overskudd. 

    Men overfor Finansavisen uttrykker Skou at det er i 2021 det forventes 5 millioner euro i omsetning.

    – Vi kan tjene penger på lavere omsetning. Det handler om hvor mye vi satser, men i budsjettene og i dialogen med partnerne er det lagt opp til at vi ekspanderer til Sverige og Danmark raskt ettersom partnerne har hovedsete her, sier Skou.

    Pengene fra emisjonen skal brukes til teknologiutvikling og markedsføring.

    – Vi ønsker å gjøre satsingen sammen med varehandelen, men de trenger hjelp inn i ny forretningsmodell. Det er viktig å ta eksisterende produkter inn i et system som gjør dem bærekraftig, sier Skou som mener ren netthandel ikke kan konkurrere med hans abonnementsløsning.