Det norske oppstartsselskapet Throw No More vil gjennom en app redusere matsvinnet i det norske dagligvaremarkedet, og har i løpet av de tre seneste månedene solgt over 168.000 datovarer.
Ideen er nokså enkel: gjennom plattformen kan kjøpmenn legge ut matvarer som holder på å gå ut på dato. De blir så solgt til nedsatte priser, og forbrukeren har alltid oversikt over hvilke varer som er nedpriset og i hvilken butikk. Dette skjer gjennom at plattformen er fullt integrert med NorgesGruppens systemer.
– Appen er på en måte et butikkvindu for datovarer som står i fare for å bli kastet. Vi ønsker å bevisstgjøre forbrukere om datovarer og at man kan spare betraktelige summer på å kjøpe varer som er nærmere utgangsdato, sier gründer Kurt Stokke.
Forretningsmodellen fungerer slik at Kjøpmannshuset, en del av NorgesGruppen, har en avtale med selskapet for å kunne bruke appen i sine butikker.
Throw No More har siden lanseringen i april solgt over 168.000 datovarer gjennom samarbeidet med NorgesGruppen, det tilsvarer rundt 46 tonn mat. Selskapet har så langt 8.600 brukere på plattformen.
Ifølge Stokke vil selskapet gå med overskudd i løpet av 2020.
«Pølseappen»
Ideen bak Throw No More kom da Stokke dro på en bensinstasjon for å kjøpe en hamburger for fire år siden.
– Personen bak kassen sa hamburgergrillen var stengt. Jeg så da at det lå en haug med pølser på pølsegrillen. Som den sunnmøringen jeg er spurte jeg om å få en gratis, men mannen bak kassen kunne ikke selge dem på grunn av at man var pålagt å kaste dem, sier Stokke.
– Jeg spurte da om jeg heller kunne få en av pølsene gjennom en «to for én»-deal, og det gikk fint. Dermed dukket pølseappen opp i hodet mitt. Appen skulle redusere matsvinn av pølser og varer på bensinstasjoner, fortsetter Stokke.
Det viste seg at appen ikke ble så suksessfull som han hadde håpet på. Men da han rettet blikket mot dagligvaremarkedet, så han et større marked med et enormt matsvinn. «Pølseappen» ble dermed Throw No More, med et sterkt team bak.
Store ambisjoner
Så langt har Throw No More fått inn 114 dagligvarebutikker, og sikter mot å ha 800 dagligvarebutikker ved årets slutt. Selskapet har planer om å ekspandere til resten av Norden og Canada.
– Vi er i dag i dialog med flere dagligvarekjeder i Canada for å prøve å få til et partnerskap, sier Stokke.
– Har dere planer om en emisjon for å støtte veksten?
– Nei, vi ønsker i dag å vokse organisk og har ingen planer om å gjennomføre en emisjon nå, svarer han.
I dag er den største kunden til Throw No More dagligvarekjeden Joker, men selskapet begynner også komme inn i både Spar- og Eurospar-butikkene.
Viktig satsningsområde
NorgesGruppen har som mål å halvere matsvinnet innen 2025.
– At NorgesGruppen har så tydelige mål på bærekraft og miljø setter jo dette høyt på dagsordenen hos oss som jobber med kjededriften i konsernet. Samarbeidet med Throw No More kom etter initiativ fra NorgesGruppen. Vi synes dette ble et sømløst og godt verktøy for å redusere matsvinn, sier kjedesjef i Joker, Kjetil Flåtrud.
– Vi kan ikke fortsette å produsere og bestille mat for å så kaste den, fortsetter han.
– Har appen fungert?
– Så langt er vi meget godt fornøyde med appen og det volumet av varer som vi har fått igjennom så langt. Vi er nå over 100 butikker koblet på, og med 350 butikker igjen så vil dette bli et viktig og godt matsvinntiltak fra Jokers side, sier Flåtrud.