Apple var aktøren i Kina med raskest vekst i produksjon av smarttelefoner, ifølge CNBC som viser til undersøkelser. Likevel er ikke Apple den største aktøren i Kina, som for øvrig er verdens nest største økonomi.
iPhone-salget til forbrukere hoppet med 32 prosent til 7,4 millioner enheter i andre kvartal i Kina sammenlignet med året før, melder et analysebyrå.
Til sammenligning solgte Huawei 36,6 millioner enheter, en oppgang på 14 prosent. Oppo, Vivo og Xiamo er de resterende varemerkene som sammen utgjør topp fem i Kina.
Et annet analysebyrå skriver at det totale salget endte på 13 millioner enheter, en oppgang på 62 prosent på årsbasis. Salget er også en oppgang på 225 prosent fra årets første kvartal.
«iPhone 11 er fortsatt den mest solgte modellen i Kina. iPhone 11 har stadig vært den mest solgte modellen i Kina siden september i fjor, noe som forsterker Apples sterke varemerke blant kinesiske forbrukere», skriver analytiker Flora Tang ifølge CNBC.
Hittil i år er aksjen opp 27,0 prosent, mens den har lagt på seg 29,6 prosent de siste tre månedene.