Teknologi- og kommunikasjonsselskapet Itera opplevde redusert aktivitet mot slutten av 1. kvartal, men klarte uansett å holde den på et respektabelt nivå.
Den digitale kjernevirksomheten viser en vekst i bruttofortjenesten på 8 prosent og en driftsmargin på 12,7 prosent (11,1 prosent) i andre kvartal. Veksten ble drevet av ytterligere økning i nye kunder, som utgjorde 11 prosent av konsernets omsetning.
Konsernets driftsinntekter i den digitale kjernevirksomheten utgjorde 81 prosent av den totale omsetningen i andre kvartal 2020, noe som er på samme nivå som tilsvarende periode i 2019.
Vekst og resultatforbedring
Driftsinntektene økte med 5 prosent i 2. kvartal, hvorav den digitale kjernevirksomheten steg med 10 prosent og inntekter i den tradisjonelle datasentervirksomheten økte med 6 prosent.
«Dette kvartalet er jeg spesielt stolt av våre kunder og ansatte. Takket være dem har vi lykkes i å opprettholde et godt aktivitetsnivå, og har også kunnet gjennomføre sommerjobbprogrammet som planlagt, med 31 masterstudenter i fem kundeoppdrag gjennom sommeren», uttaler Arne Mjøs, konsernsjef i Itera, i kvartalsrapporten.
Omsetningen fra de 30 største kundene utgjorde 76 prosent av konsernets omsetning, som er omtrent på samme nivå som i andre kvartal 2019. Nye kunder utgjorde 11 prosent av omsetningen.
«Leveransemodellen vår har definitivt gjort overgangen til hjemmekontor og digitale samhandlingsarenaer effektiv og rask. Med nesten 50 prosent av våre ansatte lokalisert utenfor Norden har vi nærmere 10 års erfaring med å jobbe i distribuerte team. Det er faktisk vår "normal"», ifølge Mjøs.
Se full webcast av kvartalspresentasjonen her.
Hele kvartalsrapporten kan du lese her.
Itera
(Mill. kr) | 2. kv./20 | 2. kv./19 |
Driftsinntekter | 150,8 | 143,3 |
Driftsresultat | 15,8 | 13,9 |
Resultat før skatt | 14,3 | 13,2 |
Resultat etter skatt | 11,3 | 10,0 |