<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Konsulentplattform i strupen på meglerne

Folq kutter mellomledd ved å koble kunde og konsulent direkte. Nå henter selskapet penger, med ambisjoner om å passere milliarden i 2024.

Publisert 17. jan. 2021
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 769 ord
Article lead
lead
KONSULENTMATCHER: Eldri Coll Mossige, daglig leder i Folq, har planer om å gjøre selskapet til en ledende plattform for konsulentformidling. Foto: Folq
KONSULENTMATCHER: Eldri Coll Mossige, daglig leder i Folq, har planer om å gjøre selskapet til en ledende plattform for konsulentformidling. Foto: Folq

Konsulentmeglere, formidlere og rekrutterere har de seneste årene opplevd et brennhett marked, der flere ledende aktører har sett tosifret prosentvis vekst og omsatt for milliarder.

Men en ny generasjon teknologiselskaper utfordrer nå meglerne, ved å koble konsulent og kunde direkte.

Blant dem er konsulentformidlingsplattformen Folq, som matcher kvalitetssikrede IT– og ledelseskonsulenter med store norske selskaper, og så en topplinjevekst på 72 prosent i fjor.

Målet er en milliard i 2024, men først skal Folq hente penger, og priser selskapet til 80 millioner før penger.

– 2020 ble ikke helt som vi håpte. Målet var å passere 100 millioner i fjor, men fra mars til desember hadde vi 30 prosent vekst, som var mye lavere enn forventet, sier Eldri Coll Mossige, daglig leder i Folq.

– Jeg sa før nyttår i fjor at det kom til å bli et humpete år, og spådommen ble sånn sett riktig.

Folq

  • Konsulentformidlingsplattform stiftet i 2017. Matcher selvstendige, kvalitetssikrede IT– og ledelseskonsulenter med store norske selskaper.
  • Har 600 selvstendige konsulenter og mindre selskaper tilknyttet plattformen der selskapets 240 kunder kan søke opp og finner konsulenter med rett kompetanse etter behov.
  • Har en ambisjon om å doble hvert år de neste årene og passere en milliard i omsetning i 2024.
  • Eiere: Blank Invest (53 %),  styreleder Jahn Arne Johnsen gjennom Analog vinter (20 %), Eldri Coll Mossige (6 %).
  • Omsatte i fjor for 79 millioner med et negativt driftsresultat på 700.000 kroner.

Bråstopp med corona

Mossige forteller at fjoråret startet bra, med høy aktivitet og vekst i både konsulenter og kunder. Men da coronapandemien brøt ut i mars sa det stopp nærmest momentant.

– Alle kuttet konsulenter. Vi fikk seks termineringer av kontrakter nesten umiddelbart, og det så ganske skummelt ut, sier hun.

I løpet av uker ble konsulentmarked snudd på hodet, med harde forhandlinger som resulterte i kutt i timepriser, avkortede kontrakter og lavere faktureringsgrad som følge av stengte skoler og kombinasjonen barn på hjemmekontor.

Selskapet var også i sluttfasen med å hente penger fra en risikokapitalaktør, som brått ble avsluttet med begrunnelse om at det var full investeringsstopp ut året.

– Vi ble satt flere måneder tilbake i tid, forteller Mossige.

Bedring i andre halvår

Men markedet bedret seg og veksten tiltok i andre halvår. 

– Vår opplevelser var at det begynte å åpne opp igjen. Etter sommeren kom det private tilbake igjen og skulle ha de oppsagte konsulentene på jobb.

2020 endte dermed bedre enn fryktet. Selskapet avsluttet året med en omsetning på 79 millioner kroner, tilsvarende en vekst 72 prosent sammenlignet med året før, mens underskuddet er redusert fra 3,7 millioner til 700.000 kroner.

Antallet godkjente konsulenter økte samtidig med 125 prosent til 600, og kunder med 170 prosent til 230. Nå sikter selskapet mot himmelen.

– Vi opererer med ulike scenarier, men et beskjedent estimat tilsier en omsetning på 150 millioner i 2021. Deretter er målet å doble i 2022, og en ny dobling for hvert år som følger.

Dersom selskapet når målene, forventer Mossige å passere milliarden omsetning i 2024. 

– Er det realistisk?

– Vi har klokkertro, sier hun og viser den generelle veksten i markedet.

Små blant de store

Manpower-eide Experis har de seneste årene vokst kraftig, og så en topplinjevekst på 28 prosent til 923 millioner kroner i 2019, mens eWork, som blant annet rekrutterer konsulenter til bank og finans, økte omsetningen fra 842 millioner til 1,2 milliarder samme år.

– De gjør i praksis det samme som oss, men har manuelle prosesser. Der vi skiller oss ut er at kundene får mulighet til å plukke konsulentene de ønsker selv etter egne behov, hevder hun.

Mossige lover å kunne tilby kundene full transparens, og for å levere på målene går selskapet nå ut i markedet for å hente penger. Mossige sier de spesifikt er ute etter private investorer.

– Vi er i en åpen researchfase hvor vi ser etter private investeringsselskap og prøver å tiltrekke oss folk som kan bidra med mer enn enn bare penger.

Planlegger å utvide

Planen er å hente mellom 4 og 16 millioner, og prisingen er satt til 80 millioner før penger.

– Forrige gang ble prisingen satt til 50 millioner, og vi har vokst godt siden den gang, sier hun.

Pengene, i tillegg til en støtte og lån på til sammen 5,5 millioner kroner fra Innovasjon Norge skal brukes til å videreutvikle og bygge selskapet.

– Nå jobber vi langs tre spor; skalering, en mulig utvidelse av fagområder til drifts-, test- og infrastrukturkonsulenter og forbedre selve søketjenesten.

Skal selskapet klare vekstmålene er det avhengig av å lande flere, større rammeavtaler med stat og kommune, i tillegg til flere store private selskaper. 

– Vi konkurrerer nå om avtaler på til sammen 700 millioner kroner. Vinner vi noen av dem, begynner det å komme seg, sier hun.