<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fjerde oppkjøp siden børsnoteringen

Link Mobility kjøper børsnoterte italienere og sikrer en ledende posisjon på det italienske markedet for kommunikasjonsplattformer.

    Publisert 26. apr. 2021 kl. 23.18
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 254 ord
    FJERDE PÅ SEKS MÅNEDER: Link Mobility gikk på børs i oktober i fjor. Siden har selskapet kommet opp i fire transaksjoner, i tråd med sin uttalte M&A-strategi. Foto: Iván Kverme

     

    LINK Mobility Group Holding har inngått en avtale om å overta 81,4 prosent av aksjene i det italienske mobilkommunikasjonsselskapet AMM, opplyser selskapet sent mandag.

    Avtalen omfatter 6.351.815 aksjer, og prisen er avtalt til 2,40 euro pr. stykk. Det tilsvarer cirka 152,8 millioner kroner – og en premie på 19,4 prosent til AMM-aksjens sluttkurs 26. april.

    Rundt 40 prosent skal gjøres opp i LINK-aksjer.

    Avtalen verdsetter AMM til cirka 18,7 millioner euro – cirka 187 millioner kroner.

    3.500 bedriftskunder

    Samtidig vil LINK lansere et pliktig tilbud på de resterende aksjene i AMM. Tilbudskursen er den samme, på 2,40 euro pr. aksje. Dessuten fremsetter LINK et frivillig tilbud på 0,80 euro pr. tegningsrett for 146.475 utestående tegningsretter.

    AMM ble etablert i 2008 og børsnotert i Italia i 2019. Selskapet opererer innen mobilmarkedsføring og nettannonsering, med produkter som SMS- og eposttjenester og chatbots, og har i dag nær 3.500 bedriftskunder i Italia.

    De 81 prosentene LINK har inngått avtale for, overtas fra AMM-gründere og eiere i selskaper AMM selv har overtatt tidligere.

    400 mill. i inntekter

    Med kjøpet vil LINK bli en ledende aktør på det italienske markedet innen CPaaS –kommunikasjonsplattformer som tjeneste, opplyses det.

    Selskapet tilføyer at det med kjøpet også fortsetter å levere på sin erklærte strategi for fusjoner og oppkjøp (M&A), og at dette er deres fjerde transaksjon siden børsnoteringen i oktober i fjor.

    Tidligere har LINK sikret seg østerrikske WebSMS , nederlandske Tismi og danske MarketingPlatform. Disse tre, samt italienske AMM, ventes å gi årlige inntektsbidrag på i overkant av 40 millioner euro, cirka 400 millioner kroner.