Benedicte Willumsen Grieg er ansatt som strategidirektør i Kongsberg Digital. Stillingen er nyopprettet, og hun tiltrer 1. oktober.
Da kommer hun fra rollen som forretningsutvikler i det børsnoterte forsvars- og teknologikonsernet Kongsberg Gruppen, Kongsberg Digitals morselskap.
I denne stillingen har Willumsen Grieg hatt et ansvar for å lede oppkjøps- og strategiprosesser. I sin nye stilling vil hun særlig fokusere på partnerskap og oppkjøp.
Kongsberg Digital
Vekstambisjoner
Kongsberg Digital har som mål å digitalisere verdens industrier. Nye partnerskap og oppkjøp vil ifølge selskapet være en del av en offensiv strategi i bransjer som maritim sektor, olje og gass, prosessering og fornybar energi. Nye markedsposisjoner vil også bli utforsket.
På Kongsberg Gruppens kapitalmarkedsdag sent i fjor ble det varslet kraftig vekst for Kongsberg Digital.
I 2024 skal omsetningen runde 3 milliarder kroner, opp fra nær 700 millioner i 2020, og 80 prosent skal komme fra software-as-a-service (SaaS).
– Krysningen mellom tradisjonell industri og software-as-a-service er utrolig spennende, og jeg håper jeg kan bidra til å realisere noen av disse posisjonene vi ønsker å ta, sier Willumsen Grieg nå.
Willumsen Grieg har vært i Kongsberg Gruppen siden 2018. I tillegg er hun styremedlem i Kongsberg Innovasjon, Grieg Kapital og Grieg Foundation.
Tidligere har hun vært strategisjef i Telenors digitale satsing innen finansielle tjenester samt flere år i konsulentselskapet Arkwright.
– Benedicte er et strategisk og kommersielt tilskudd til Kongsberg Digital, og jeg er veldig glad for å få henne med i ledergruppen vår, sier adm. direktør i Kongsberg Digital, Hege Skryseth.