<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skal gjøre gull av kjempefiasko

Med milliardprising og drøssevis av finanskjendiser på eiersiden gikk The Future Group rett i grøften. Nå har Morten Angelil gjort en snuoperasjon og lover overskudd.

    Publisert 29. apr. 2022 kl. 21.01
    Oppdatert 2. mai 2022 klokken 19.26
    Lesetid: 4 minutter
    Artikkellengde er 840 ord
    SNUOPERASJON: Pixotope Technologies vokser som et uvær og varsler overskudd i år. Her representert ved daglig leder Marcus Brodesen (t.v.) og storaksjonær Morten Angelil. Foto: Pixotope Technologies

    The Future Group er historien om et konsept som lot TV-seere interagere mens programmet gikk «live». Med på satsingen var det et fullspekket stjernelag bestående av blant annet Kjell Inge Røkke, Johan H. Andresen, Arne Blystad og John Fredriksen.

    Selv om pengene fosset ut av The Future Group, ble selskapet priset til opp mot 5 milliarder kroner i 2017. Året etterpå var fasiten teknisk konkurs etter underskudd på 100 millioner kroner i 2016, nær 300 millioner i 2017 og nye 100 millioner i 2018.

    – Ferd kastet kortene veldig tidlig når de fant ut at gründerne ikke leverte det de lovet. Sammen med Geveran (John Fredriksen. red.anm.) løftet vi dem ut og la en ny strategi om å endre selskapet til å drive med software. I den prosessen sa også Geveran takk og farvel, sier styreleder og storaksjonær Morten Angelil.

    Han eier i dag i underkant av 90 prosent av gamle The Future Group, som har byttet navn til Pixotope Technologies.

    – Jeg hadde ikke lyst til å kaste kortene midt oppi en strategiendring. For Geverans del (John Fredriksen) del skjønner jeg godt valget deres. Det var mye styr og utgjorde lite penger for dem. sier Angelil.

    – Har gitt resultater

    Pixotope Technologies ble spunnet av teknologien til The Future Group, og handler om å levere en softwareplattform for virtuell produksjon. Det innebærer å levere høykvalitets videoproduksjon med sanntids fotorealistisk grafikk.

    Medieteknologiselskapet har store TV-selskaper som ABC, NBC, Fox, SVT og NRK på kundelisten. Det har også vært involvert i en rekke profilerte produksjoner, som The Weather Channel sine «Explainers», Eurovision Song Contest, samt fire år på rad med Superbowl.

    – Strategiendringen vi gjorde har gitt resultater. Fra 2019 til 2020 ble omsetningen nesten tredoblet, og fortsatte den sterke veksten i fjor. Spesielt i siste halvdel av 2021 investerte vi ganske kraftig i salg og markedsføring, sier daglig leder Marcus Brodersen.

    KASTET KORTENE: John Fredriksen fikk nok av The Future Group. Foto: NTB

    Skal omsette for 450 mill. 

    I 2022 venter Pixotope Technologies å omsette for over 10 millioner dollar, tilsvarende over 90 millioner kroner.

    – Vi kommer til å tape litt penger i første halvår, og gå i pluss i andre halvår. På helårsbasis vil 2022-regnskapet vise sorte tall, og run-rate på fjerde kvartal vil være veldig bra, sier Angelil.

    – Hva er vekstambisjonene?

    – Vi har et mål eller en visjon om å nå 50 millioner dollar i 2025, sier han.

    – Har dere et kapitalbehov?

    – Det er litt usikkert, men når vi kommer til fjerde kvartal er selskapet i utgangspunktet selvfinansiert. Skal vi gjøre flere oppkjøp eller øke antall ansatte kan det likevel bli aktuelt å hente mer penger.

    – Hva prises dere til nå?

    – Vi har ikke jobbet så mye med prisingen og sist vi gjorde en emisjon for ett år siden da selskapet var skrudd helt annerledes sammen. Mot slutten av året blir det naturlig å konvertere gjelden vi har i Bimo Kapital inn mot Pixotope. Da blir det fort store verdier siden selskapet prises på omsetningsmultipler og vil ha softwareinntekter på opp mot 100 millioner kroner. Men det er litt tøffere tider i teknologi nå, sier Angelil.

    KASTET KORTENE: Johan H. Andresens Ferd var lenge med på eventyret i The Future Group. Foto: Iván Kverme

    – Snakk om mange millioner

    Nå har Pixotope Technologies kjøpt opp tyske TrackMen, som gjennom 25 år har utviklet en AI-teknologi til å gjenkjenne og kalkulere bevegelser i 3D, slik at personer som filmes kan samhandle med virtuell grafikk.

    – Sanntids kamerasporing er en av de største barrierene for å ta i bruk virtuell produksjon. Ved å integrere TrackMens kraftige computer vision (kunstig syn) systemer i Pixotopes løsninger vil vi gjøre virtuell produksjon tilgjengelig for flere brukere og skape nøkkelferdige løsninger for virtuell produksjon. Det betyr at vi tar et teknologisk kvantesprang i vår bransje, sier Brodersen.

    – Hvor mye betalte dere?

    – Det ønsker vi ikke å kommentere. Vi kan si at TrackMen omsatte for 2 millioner euro i fjor med en resultatmargin på mellom 20–25 prosent. Oppkjøpet skjedde basert på en omsetningsmultippel, så det er snakk om ganske mange millioner, sier Angelil.

    Som en del av oppkjøpet vil TrackMen-løsninger i løpet av de neste månedene bli omdøpt til «Pixotope Tracking». I tillegg vil hele TrackMen-teamet bli integrert i den globale Pixotope-organisasjonen med Thorsten Mika og Hendrik Fehlis som ledere av teamet i Köln.

    Utelukker ikke børs

    – Vurderer dere å gjøre en børsnotering?

    – Vi er åpne for alt, men først skal vi gjennomføre den nye strategien og få et sunt selskap. Vi er rett rundt hjørnet tror vi. Etter det kan en børsnotering eller salg være aktuelt. Det kan også bli aktuelt å sitte langsiktig, sier Angelil.

    – Kan selskapet bli et utbyttecase?

    – Jeg er vant til hardwareselskaper, så jeg synes software og SaaS (programvare som en tjeneste, red.anm.) er helt fantastisk. Det er ikke umulig at Pixotope kan bli en utbyttemaskin på sikt. Vi har bruttomarginer på over 90 prosent nå, og kundene kommer igjen og igjen, sier Angelil.

    Ifølge Brodersen er 90 prosent av inntektene i dag fra lisenser, mens tilsvarende tall var på 30 prosent i 2019.

    – Hele 90 prosent av inntektene er gjentakende. Coronapandemien har vært en stor katalysator for virtuell medieproduksjon, sier han.