<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Like vanedannende som opium

TikTok er i rute til 2022-inntekter på 12 milliarder dollar – en tredobling fra i fjor, og er i ferd med å true det mektige Google/Facebook-duopolet.

    Publisert 24. juni 2022 kl. 12.41
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 569 ord
    TIKTOK-SJEF: Shouzi Chew. Foto: Bloomberg

    TikTok ligger an til inntekter på 12 milliarder dollar i 2022, viser prognoser fra analytikerne i eMarketer. Dette vil i så fall være en tredobling fra i fjor, og gjøre videoappen eid av kinesiske ByteDance større enn Twitter og Snap tilsammen, melder Bloomberg.

    Tre år etter at TikTok begynte å ta inn annonser på plattformen, har den passert én milliard månedlige aktive brukere på verdensbasis.

    TikTok truer mektig duopol

    – Dette er definitivt en trussel for Google and Facebook. TikTok begynner å kreve prosenter av mediebudsjettet som er mer på linje med størrelsen på sitt publikum, sier toppsjefen Pieter-Jan de Kroon i online-reklamebyrået Entravision MediaDonuts til nyhetsbyrået. 

    Facebook (nå Meta Platforms) og Alphabet-eide Google er gigantene innen nettannonsering, og duopolet er så sterkt at antitrust-anklagene har kommet i både USA, Storbritannia og EU.

    Målt i aktive brukere er TikTok fortsatt mindre enn Facebook (2,9 milliarder) og Instagram (2 milliarder), men målt i brukertid er historien en helt annen.

    Ifølge mobilanalytikerne i Data.ai tilbringer gjennomsnittsbrukeren i USA nå rundt 29 timer i måneden på TikTok, mer enn Facebook (16 timer) og Instagram (8 timer) tilsammen. 

    – Bilder av opiumsbuler i Kina 

    Bloomberg trekker i samme åndedrag frem professor Scott Galloway ved New York University Stern School of Business, som har sammenlignet TikToks evne til å skape avhengighet med opium.

    «Mitt hode ble fylt med bilder av opiumsbuler i Kina. Noe med stillheten og hvordan han lå på siden i sofaen», skrev professoren i sin blogg 20. mai i år etter vennens historie om sin 11-årige TikTok-aktive sønn. 

    Nyhetsbyrået understreker at TikToks vekst ikke er nybegynnerflaks, og viser til at morselskapet ByteDance har utviklet apper med algoritmer for å anbefale de rette videoklippene og nyhetene helt siden Zhang Yiming etablerte selskapet for ti år siden.

    BYTEDANCE-GRÜNDER: Zhang Yiming er også konsernsjef. Foto: Bloomberg

    ByteDance dro i 2021 inn rundt 58 milliarder dollar i samlede inntekter, og vokser raskere enn noe annet større sosialt nettverk. Estimater fra eMarketer viser at TikTok i 2024 vil ha like store annonseinntekter som YouTube, det vil si nærmere 24 milliarder dollar.

    YouTube-inntektene estimeres i år til å komme opp i nærmere 18 milliarder dollar.

    Mer enn annonsering

    Samtidig handler ByteDance-modellen om mer enn annonsering. TikTok diversifiserer seg inn mot for eksempel musikkdistribusjon, spillutgivelser og netthandel, og sistnevnte visker ifølge Bloomberg ut skillelinjer mellom sosiale medier og online-shopping på måter som kan utfordre en aktør som Amazon. 

    – TikTok er TV for Generation Z. Vil du at merket ditt, produktet ditt eller tjenesten din skal få denne generasjonens oppmerksomhet, er det en selvfølge å være der, sier toppsjefen Jo Cronk i markedsføringsselskapet Whalar.

    Zuckerberg kjenner presset

    Mye tyder på at Meta-gründer Mark Zuckerberg kjenner presset fra sin kinesiske konkurrent. Allerede i 2019 anklaget han TikTok for sensur, og fortalte senere Kongressen at det å hindre amerikansk innovasjon ikke vil gjøre annet enn å hjelpe kinesiske selskaper.

    KJENNER PRESSET: Meta-gründer og konsernsjef Mark Zuckerberg. Foto: Bloomberg

    På investorpresentasjonen etter katastrofetallene for fjerde kvartal i fjor nevnte Zuckerberg TikTok ved navn hele fem ganger, og som det fremste tiltaket for å skape ny vekst trakk han frem økte investeringer i Reels, karakterisert av Bloomberg som en «TikTok copycat».

    – Dette var virkelig avgjørende, og første gang Zuckerberg trakk frem en konkurrent på denne måten. Konkurransen fra TikTok står frem som nummer 1-utfordringen, sier direktør Avi Ben-Zvi i reklamebyrået Tinuiti.