<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Spotify overgikk forventningene – straffes likevel hardt i etterhandelen

Den svenske giganten slo analytikernes forventninger på både antallet abonnenter og driftsresultat, men synker som en stein i etterhandelen.

    Publisert 26. okt. 2022 kl. 09.52
    Oppdatert 26. okt. 2022 klokken 09.54
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 230 ord
    LEVERTE RESULTAT: Spotify-sjef Daniel Ek.  Bloomberg

    Spotify falt så mye som 10 prosent i etterhandelen tirsdag etter at de leverte rapporten for tredje kvartal.

    Veksten i antallet abonnenter slo estimatene, men også hos musikkstrømmetjenesten slakker annonseinntektene av.

    Spotifys annonseinntekter økte med 19 prosent og står nå for 13 prosent av selskapets inntekter, men salget går tregere enn ventet på grunn av et «utfordrende makromiljø». Google-eier Alphabet og Snap kunne også melde om samme trend i sine kvartalsrapporter.

    Driftsinntektene endte på 3 millioner euro, en oppgang på 21 prosent fra samme kvartal i 2021. Det var knappe 200.000 euro over det analytikerne hadde ventet på forhånd.

    Driftsresultatet ble på minus 228 millioner euro, 10 millioner mindre enn selskapets egen guiding, og ned fra 75 millioner euro i pluss i fjor.

    Resultat før skatt endte på minus 144 millioner euro, en kraftig nedgang fra 162 millioner euro i 2021.

    Antallet aktive brukere pr. måned endte på 456 millioner, opp 20 prosent fra samme tid i fjor. Det er 6 millioner mer enn konsensus på forhånd. Spotify har nå 195 betalende brukere, en oppgang på 13 prosent, og mer enn selskapet selv har guidet.

    Ifølge Bloomberg mener Spotify-sjefen Daniel Ek at marginene kan bli redusert på grunn av programmeringskostnader, samt at de vurderer å øke prisene i USA.

    Spotify har også tatt grep for å diversifisere virksomheten. Blant annet begynte de å selge lydbøker i september, men foreløpig kun i USA.