Følg presentasjonen på Webcast fra klokken 9 her.
Schibsted la torsdag morgen frem sitt kvartalsresultat for årets tredje kvartal, som viste en omsetning på 3.756 millioner kroner, mot 3.667 i tilsvarende periode året før.
Driftsresultatet før ned- og avskrivninger (EBITDA) endte på 665 millioner kroner, som er en nedgang på 15 prosent fra 769 millioner i samme kvartal året før.
Det ble på forhånd ventet en omsetning på om lag 3.724 millioner kroner, og en EBITDA på 639 millioner, ifølge estimater fra Infront.
«Til tross for den økte makroøkonomiske usikkerheten, leverte Nordic Marketplaces en solid inntektsvekst dette kvartalet, og sammen med gode inntektstrender på tvers av konsernet, resulterte dette i en underliggende inntektsvekst på 6 prosent for konsernet sammenlignet med samme kvartal i fjor,» kommenterer adm. direktør Kristin Skogen Lund i kvartalsrapporten.
Schibsted 3. kvartal
Tall i MNOK | Q3 2022 | Q3 2021 |
Omsetning | 3.756 | 3.667 |
EBITDA | 655 | 769 |
Resultat før skatt | 3.062 | 509 |
Hun skriver videre at kostnadsutviklingen for nyhetsmediene er en av grunnene til at konsernets EBITDA ble 15 prosent svakere enn fjoråret. Nyhetsmedie-sektoren økte kostnadene med mer enn 100 millioner kroner mot det tilsvarende kvartalet 2021, og endte med en EBITDA på 101 millioner kroner, 59 prosent svakere enn året før.
I tredje kvartal fikk Schibsted et resultat før skatt på minus 3,06 milliarder kroner, mot 509 millioner kroner i samme kvartal i fjor.
Skogen Lund skriver i rapporten at guidingen for helåret 2022 blir nedjustert noe.
«Gitt de økte makroønokomiske risikoene, som vil påvirke våre priser og inntektsstrømmer fremover, mener vi det nå er sannsynlig at vi vil avslutte 2022 med et EBITDA for gruppen under det tidligere meldte området 2.470 til 2.740 millioner kroner,» skriver hun.