<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Det hjelper ikke at han provoserer

Twitter-annonsører er bekymret, og krever klare svar fra Elon Musk etter oppkjøpet. Noen har trukket seg, og flere andre sitter på gjerdet.

    Publisert 3. nov. 2022 kl. 11.25
    Oppdatert 3. nov. 2022 klokken 13.27
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 367 ord
    PÅ GRILLEN: Elon Musk, som her er på vei til Heidi Klums Halloween-party i New York mandag. Foto: NTB

    Elon Musk har ikke ligget på latsiden etter at han fullførte oppkjøpet av Twitter . Denne uken begynner annonsører ifølge Reuters å kreve detaljer om hvordan Musk vil unngå å gjøre den sosiale mediekanalen til et «helveteslandskap fritt for alle» – slik han selv ordla seg.

    Annonsering står for det meste av Twitters inntekter, som i fjor kom inn på 5 milliarder dollar.

    Anbefaler Cola-pause

    En mediakjøper i et større annonsebyrå, som ikke vil fremstå ved navn, opplyser til nyhetsbyrået at vedkommendes arbeidsgiver og deres viktigste kunder skal møte Musk denne uken for å spørre hvordan den nybakte Twitter-sjefen vil slå ned på desinformasjon.

    Der vil de også vite hvordan Musks løfte går overens med at han i helgen spredte en konspirasjonsteori om angrepet på House Speaker Nancy Pelosis ektemann Paul.

    En annen mediakjøper uttaler at vedkommendes byrå ikke vil møte den nye Twitter-eieren før han peker ut en retning for Twitter – eller kommer med en konkret oppdatering på hvordan plattformen vil betjene annonsører.

    Den samme kilden hevder at enkelte kunder denne uken har begynt å pause sin annonsering på Twitter, uten å oppgi identiteten på disse. IPG, som representerer Coca-Cola og American Express, har anbefalt sine kunder å pause Twitter-annonseringen den neste uken, opplyser en person med kjennskap til saken til Reuters.

    Musk-avstemning

    Sistnevnte mediakjøper reagerer på en Twitter-avstemning Musk selv lanserte onsdag, der Twitters nye, sterke mann spurte sine følgere om annonsørene bør støtte ytringsfrihet eller «politisk korrekthet.». 80 prosent av de én million første som stemte svarte ytringsfrihet.

    – Denne type provokasjoner bidrar ikke til at stormen løyer, sier vedkommende.

    Financial Times skriver at L'Oreal var blant dem som hadde suspendert sin Twitter-annonsering, men en talsperson for kosmetikkgiganten benekter i en e-post overfor Reuters at en slik beslutning er tatt. Et selskap som faktisk har suspendert annonseringen er General Motors, noe bilprodusenten gjorde kjent like etter at Musk-overtakelsen var klar.

    Noen markedsførere har ifølge nyhetsbyrået uttrykt sin bekymring for Musk på LinkedIn.

    – Med mindre Elon ansetter nye ledere til å jobbe med å holde denne «frie» plattformen beskyttet for hatretorikk, er det ikke en plattform merkevarer kan/bør annonsere på, skriver mediedirektøren for det Nike-eide skomerket Jordan, Allie Wassum, i et innlegg.