ByteDance-datter TikTok har kuttet 2022-guidingen for annonseinntekter fra «minst 12» til 10 milliarder dollar. Dette var budskapet fra TikTok-sjef Shou Zi Chew til en håndfull ansatte på et nylig møte, opplyser en person med kjennskap til saken til Bloomberg. Saken ble først omtalt av Financial Times.
Revisjonen, som ikke inkluderer mindre segmenter som netthandel, gjenspeiler ifølge nyhetsbyrået den tiltakende trenden der selskaper og forbrukere kutter i sine budsjetter for å stålsette seg for en potensiell resesjon.
Andre teknologikjemper som Alphabet, Amazon, Meta og Microsoft har lagt frem skuffende kvartalstall i inneværende resultatsesong, noe som har barbert markedsverdier med milliarder av dollar.
Under press
ByteDance har kommet under press den siste tiden grunnet Beijings «korstog» mot internettselskaper og Washingtons kritiske blikk. Bekymringer for hvordan TikTok lager amerikanske brukerdata og styrer informasjonsflyten mellom ansatte i Kina og andre steder har vært økende blant USAs politikere inn mot mellomvalgene til Kongressen.
Som de fleste sosiale medieplattformer kommer det meste av TikToks inntekter fra annonsering.
Risikoaversjonen blant investorer har tvunget ByteDance til å droppe børsnotering, men tilbød i september aksjonærene tilbakekjøp av aksjer for 3 milliarder dollar til en prising på rundt 300 milliarder dollar.