<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Analytiker varsler flere gigantutbytter

Beijings «big tech»-kampanje har utløst nok et kjempesalg i Tencent. Analytiker tror giganten vil kvitte seg med alle sine større aksjeposter.

    Publisert 16. nov. 2022 kl. 15.41
    Oppdatert 16. nov. 2022 klokken 15.43
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 422 ord
    CASHER INN: Tencents sterke mann, Pony Ma. Foto: NTB

    Tencent la onsdag frem et resultat etter skatt på 39,9 milliarder yuan (5,6 milliarder dollar) i tredje kvartal. Dette er én prosent opp fra samme periode i fjor, men langt over Reuters-konsensus på 25,6 milliarder yuan. 

    Inntektene for verdens største videospillselskap og operatøren av meldingstjenesten WeChat, falt 2 prosent til 140 milliarder yuan. Dette er andre kvartal på rad med fall i topplinjen som var ventet til 141,6 milliarder yuan.

    Fra den hjemlige gaming-virksomheten falt inntektene 7 prosent til 31,2 milliarder yuan, mens den internasjonale gaming-virksomheten viste 3 prosent topplinjevekst til 11,7 milliarder yuan.

    Annonseinntektene falt over 5 prosent til 21,5 milliarder yuan, ifølge Reuters i takt med strammere budsjetter i en svak økonomi.

    Meituan-aksjer i utbytte

    Samtidig fortsetter teknologigiganten å tilpasse seg Beijings «big tech» antimonopol-kampanje som har hemmet en vekst som frem til i år har vært tosifret i nesten hvert eneste kvartal siden oppstarten i 2004.

    Dette gir seg uttrykk i at Tencent deler ut nesten alle sine aksjer i den nettbaserte matleveringstjenesten Meituan som utbytte, aksjer priset til 20,3 milliarder dollar. Nedsalget er i tråd med en kursendring som ble varslet tidligere i høst.

    Tencent vil nærmere bestemt overføre 958,1 millioner aksjer i Meituan, tilsvarende rundt 15,5 prosent av utestående aksjer. Dagens eierandel er 17 prosent.

    – Tencent har allerede distansert seg fra Meituan. Gitt antimonopol-kampanjen er alle eierandeler nå finansielle, selv om intensjonen var strategisk da investeringen ble gjort. Jeg tror alle større eierandeler til slutt vil bli distribuert eller solgt, sier 86 Research-analytiker Charlie Chai til nyhetsbyrået.

    Solgte nesten alt i JD.com

    Sist desember delte Tencent ut 86 prosent av aksjene sine i netthandelsplattformen JD.com som utbytte – tilsvarende 16,4 milliarder dollar. Dagens uttalelser fra Chai er i tråd med tolkningen senioranalytiker Matthew Kanterman i Bloomberg Intelligence hadde av JD.com-nedsalget.

    – Situasjonen kan åpenbart bli at Tencent ser etter å redusere eierandelen i andre handelsplattformer som Pinduoduo og til og med videodelingsappen Kuaishou. Tencent har mange tentakler spredt utover en rekke forskjellige selskaper, og flere av disse eierandelene kan bli frigjort om alt dette er drevet av antimonopol-kampanjen, sa han den gang.

    Didi, Tesla og Spotify

    Øvrige selskaper Tencent har eierandeler i er eksempelvis Uber-varianten Didi, elbilprodusenten Tesla og strømmetjenesten Spotify. Samtidig med nedsalgene, og som et tiltak mot en sviktende etterspørsel etter videospill er Tencent ifølge Reuters i gang med å slanke antall ansatte.

    I tredje kvartal falt antallet med 1.875 til 108.836, etter at nesten 5.500 jobber forsvant i kvartalet før.

    Tencent falt drøye 2 prosent i Hongkong før kvartalsrapporten, og er nesten 60 prosent ned fra toppen i februar 2021.