Sella Group i Italia har lansert et nytt biometrisk betalingskort med IDEX Biometrics' TrustedBio-sensorer, melder IDEX tirsdag.
Sella Group, som omtales som Italias største privateide og uavhengige bankkonsern, har lansert kortet i samarbeid med IDEX' franske partner Idemia. Betalingskortet vil i første omgang bli tilbudt til utvalgte målgrupper.
IDEX viser forøvrig til den nylige betalingskortlanseringen til en større bank i De forente arabiske emirater, der IDEX-teknologi også er med. Denne lanseringen markerte en betydelig akselerasjon i markedet, ifølge selskapet. Den utløste også en kursoppgang på hele 19 prosent for IDEX-aksjen på Oslo Børs.
Senere har IDEX dessuten hentet 150 millioner kroner til det selskapet omtalte som kommersiell oppskalering. Emisjonen i forrige uke, som ble utført til en tegningskurs på 1,00 kroner, var ifølge IDEX betydelig overtegnet.
Steg allerede før børsmelding
IDEX-aksjen steg godt allerede da IDEX børsmeldte Sella-lanseringen klokken 16.00 tirsdag. Også Idemia offentliggjorde Sella-lanseringen tirsdag, mens Sellas egen pressemelding om et biometrisk betalingskort i samarbeid med Idemia kom allerede mandag formiddag.
Mandag falt imidlertid IDEX-aksjen 0,3 prosent – mens den tirsdag endte opp 9,2 prosent til 1,06 kroner på Oslo Børs. Den seneste måneden er aksjen opp 50 prosent.
Også da den ovennevnte arabiske bankens lansering ble kjent i begynnelsen av november, kom børsmeldingen senere enn pressemeldingene fra IDEX' partner og kunde. Den gang kunne årvåkne investorer hamstre i flere dager før IDEX selv bekreftet et partnerskap om en betalingsløsning i Midtøsten – med bruk av selskapets teknologi.