Den kinesiske elbilprodusenten Nio og teknologigiganten Tencent har inngått et strategisk partnerskap som skal samarbeide innenfor områder som selvkjørende biler og høydefinisjons karttjenester, melder CNBC.
Duoen tar sikte på å dra nytte av Beijings fokus på såkalte «new energy cars», og partnerskapet kommer i stand i kjølvannet av at Alibaba og Nio-konkurrenten Xpeng åpnet et utviklingssenter for programvare til selvkjørende biler i august.
Nio vil som en del av samarbeidet bruke Tencents sky-infrastruktur for datalagring, ettersom førerløse biler krever prosessering av store mengder realtidsdata for å trene algoritmer.
Trenger nye ben å stå på
For Tencent, som allerede er stor aksjonær i Nio, betyr partnerskapet nok en mulighet til å gå inn i nye forretningsområder. Og det kan selskapet trenge etter at stadig strengere Beijing-reguleringer har gått hardt utover lønnsomheten i kjernevirksomheten som retter seg mot videospill.
Nio selv sliter ifølge CNBC på sin side med økte underskudd og marginpress fra høyere materialkostnader og flaskehalser i forsyningskjedene. Selskapet leverte likevel rekordhøye 31.607 biler i tredje kvartal.
De en gang så høytflyvende kinesiske elbiloppstartsselskapene har måttet se kraftige kursfall i 2022 etter at investorer har vendt ryggen til vekstaksjer, samtidig som kinesisk økonomi har støtt på flere utfordringer – i form av blant annet strenge coronarestriksjoner.