<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– En av mine favoritter for neste år

Et tungt børsfall skremmer ikke Netflix-bull Mark Mahaney, som mener aksjen skal opp 50 dollar i 2023.

    Publisert 20. des. 2022 kl. 13.27
    Oppdatert 20. des. 2022 klokken 13.28
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 257 ord
    SKAL OPP: Netflix har produsert spesielt mange «binge-vennlige» serier som har tatt verden med storm – blant annet Tiger King, som kom ut omtrent samtidig som verden stengte ned under coronapandemien.  Bloomberg

    Netflix har hatt et hardt år på børs i 2022. Fallet er på over 50 prosent i år etter en nedgang i antall abonnenter, samt skuffende inntjening på det nye reklamebaserte abonnementet.

    Analytiker Mark Mahaney ved Evercore ISI har lenge vært bull på Netflix, og har fortsatt ståltro på aksjen – til tross for børsfallet.

    – Alt vi har lært er at dette selskapet over-guidet hvor bra de gjorde det i første kvartal. Jeg oppsummerer det til voksesmerter, sier Mahaney ifølge CNBC.

     – Jeg liker fortsatt denne aksjen. Det er en av mine favoritter for neste år, legger han til. 

    17 prosent oppside

    I høst startet strømmegiganten å tilby en ny type abonnement med reklame, noe som ble tatt godt i mot av investorer. Nå skal Netflix derimot ha tilbudt annonsører om å få pengene sine tilbake etter at de ikke nådde seermålene sine, ifølge Digiday.

    Men de langsiktige utsiktene for selskapet er fortsatt positive, fastholder Mahaney, som spår en oppgang på 17 prosent til 340 dollar aksjen i løpet av 2023.

    Ifølge FactSet er gjennomsnittskursmålet til 40 analytikere opp 7,6 prosent fra dagens aksjekurs på omtrent 290 dollar, skriver CNBC. 

    Flere abonnenter viktigst

    Den overhengende faren for global resesjon kan også være godt nytt for Netflix, mener Mahaney. Han mener forbrukere da vil bruke mer penger på billigere underholdning, og ser en mulighet for at Netflix vil få økt antallet abonnenter.

    Evercore-analytikeren sier han verdsetter antallet abonnenter mer enn pengene de får inn fra reklamene.

    – Jeg mener aksjen er usedvanlig billig sammenlignet med verdianslaget.