<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tungt for pakkereiseselskap

Pakkereiseselskapet Reisegiganten hadde anstrengt likviditet i fjor og måtte hente 5 millioner fra eierne. Nå jobbes det med en ny refinansieringspakke.

    Publisert 15. juli 2020 kl. 19.45
    Oppdatert 14. juni 2023 klokken 08.34
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 656 ord
    PENGEMASKIN SLITER: Mens hovedeier i Reisegiganten Jason Eckhoff  i mange år kunne hente i store overskudd, preger tøff konkurranse og overkapasitet nå selskapet. Foto: Eivind Yggeseth

    – Vi ser at noen av våre konkurrenter forteller at salget har økt med 50-60-70 prosent etter at regjeringen åpnet for reiser til flere land i Europa i forrige uke. Men salget er på omtrent 2 prosent av normalen, og da er det ikke vanskelig å øke med 70 prosent. Det er fortsatt veldig rolig, sier adm. direktør i pakkereiseselskapet Reisegiganten, Roy Jacobsen.

    Selskapets mest kjente merkenavn er restplass.no og solfaktor.no, og selskapet har som alle andre innen reiselivet fått mer enn sin andel av coronapandemien.

    Reisegiganten

     
    (Mill. kr) 2019 2018
    Driftsinntekter 349,0 381,1
    Driftsresultat 6,4 −5,4
    Resultat før skatt 6,0 −6,5
    Årsresultat 4,3 −6,6

    Eier nettbaserte nettreisebyråer, blant annet restplass.no og Solfaktor.

    De tre største eierne er Jason Eckhoff, Rune Sandbakken og Hans Christian Birkeland.

    Reisegiganten permitterte så godt som alle ansatte da Norges ble stengt ned 13. mars, men de økonomiske vanskelighetene startet i god tid før mars.

    Presset marked

    Pakkereisemarkedet har i flere år opplevd overkapasitet, pressede priser og svært høy konkurranse. I 2018 gikk selskapet på et underskudd, og det måtte tas grep på kostnadssiden.

    Mens det i 2017 jobbet 43 personer i selskapet, ble det kuttet til 34 i 2018, og nedgangen fortsatte i fjor.

    –I løpet av 2019 reduserte vi bemanningen med en tredel til 24. Med naturlig avgang er vi nå 22 ansatte. Denne restruktureringen og påfølgende kostnadsbase er mer i tråd med hvordan selskapet skal drives fremover. De fleste kostnadene er variable og knyttet opp mot salgsvolum, sier Jacobsen.

    Han forteller at kostnadene i dag er på 10 prosent av normalen.

    I løpet av fjoråret måtte det gjennomføres en emisjon på 5 millioner kroner for å bedre en svak likviditet.

    Salget er på omtrent 2 prosent av normalen
    Roy Jacobsen, Reisegiganten

    – Vi styrte mot et underskudd i fjor som ville påvirke likviditeten. I tillegg endret kortinnløserne reglene som gjør at de sitter på større andel av kapitalen, sier Jacobsen.

    – Prisingen ble satt moderat så dagens aksjonærer skulle kunne gå inn, det var helt bevisst. I tillegg fikk vi en ny aksjonær inn, sier han.

    Økonomien har fått en trøkk i coronaperioden, og det jobbes nå med en ny økonomisk restrukturering.

    – Vi startet januar og februar med positivt resultat, men første halvår vil være negativt, sier Jacobsen.

    – LITE SJARMERENDE OG UBEHAGELIG I VARMEN: – Når norske turister finner ut at de må bruke munnbind, kommer avbestillingene umiddelbart, sier adm. direktør i Reisegiganten, Roy Jacobsen. Her fra Palma på Mallorca. Foto: ENRIQUE CALVO

    – Blir et ny emisjon eller vi dere finansiere med mer gjeld?

    – Det er litt for tidlig å si ennå, men vi ser på flere ulike alternativer. 

    Munnbind gir avbestillinger

    Jacobsen ser ikke for seg et umiddelbart oppsving i nordmenns reiseaktivitet. Selv om regjeringen har åpnet for reiser i mange europeiske land, viser nyhetsinnslag at man får 100 euro i bot om man blir tatt for ikke å bruke munnbind på offentlige steder.

    – Balearene (øygruppen hvor blant annet Mallorca ligger, red. anm.) er åpnet for nordmenn, men når norske turister finner ut at de må bruke munnbind, kommer avbestillingene umiddelbart. Det er ikke spesielt sjarmerende, og heller ikke behagelig når det er varmt, sier Jacobsen.

    Var lenge en pengemaskin

    Reisegiganten er tuftet på restplass.no som ble etablert av Jason Eckhoff og solfaktor.no som Rune Sandbakken og hans Christian Birkeland grunnla. Spesielt restplass.no var i mange år en pengemaskin etter at selskapet tidlig var ute med å tilby nettbasert kjøp av reiser.

    Restplass.no og Solfaktor slo seg sammen i 2009 med en selskapsprising på 85 millioner kroner.

    I flere år tjente selskapet rundt 30 millioner etter skatt årlig, og Eckhoff uttalte til Finansavisen i 2015:

    – Etter fusjonen tjente vi utrolig godt med penger. Det kom totalt overraskende på oss.

    Tøff konkurranse

    Etter hvert økte konkurransen, ikke minst fra internasjonale giganter som Momondo, og i Norge var finn.nos inntog en tøff konkurrent.

    Eckhoff trakk seg fra den daglige driften og fra styret i 2018, men er fortsatt største eier med 38 prosent. Sandbakken og Birkeland eier 30 og 18 prosent.

    I 2018 ble styrehonoraret på 2 millioner kuttet for å spare penger. Også 2019 ble magert for styremedlemmene med null honorar.