Kraftig pakkevekst ga resultathopp
Netthandelen bidro positivt til Postens resultat i første halvår.

Postens omsetning i første halvår kom inn på 11.793 mill. kroner, en nedgang på 50 millioner kroner sammenlignet med 1. halvår 2019. Samtidig snudd resultatet fra minus til pluss sammenlignet med i fjor, ifølge kvartalsrapporten fredag.
– Coronapandemien førte til store volumforskyvninger i første halvår. Det har vært en kraftig vekst i pakker fra netthandel og hjemlevering. På andre områder som varetransport til bedriftsmarkedet bremset aktiviteten kraftig opp da samfunnet ble stengt ned, men i løpet av 2. kvartal har aktiviteten gradvis tatt seg opp igjen, sier konsernsjef Tone Willie i Posten Norge, i en pressemelding fredag.
– Nedgangen i postvolumene ble forsterket av pandemien. Det er gledelig å se at vi legger bak oss et første halvår hvor vi både har volumvekst og resultatfremgang på viktige områder knyttet til netthandel og logistikk, legger Willie til.
Omsetningen for logistikksegmentet ble 8.951 mill. kroner i første halvår, det tilsvarer en økning på 123 millioner sammenlignet med samme periode i fjor. Den organiske veksten var på 6,1 prosent. Coronapandemien bidro til nedgang i etterspørselen i bedriftsmarkedet, men betydelig vekst i privatmarkedet. Samlet vekst fra netthandel ble rekordhøy med 38 prosent volumøkning hittil i år, og 26 prosent siste 12 måneder.
Overgang til postomdeling annenhver dag ble gjennomført fra 7. juli. Det er den største omleggingen i Postens historie og medførte nedbemanning av tusen årsverk.
Les hele kvartalsrapporten her.
Posten Norge
(Mill. kr) | 1. hå./20 | 1. hå./19 |
Driftsinntekter | 11.793 | 11.843 |
Driftsresultat | 442 | -264 |
Resultat før skatt | 347 | -316 |
Resultat etter skatt | 274 | -343 |