Reklameomsetningen via mediebyråene er omtrent tilbake på førkrisenivåer, ifølge Mediebyråforeningen.
Etter årets første ti måneder er samlet omsetning oppe i 7,96 milliarder kroner. Til sammenligning var totalomsetningen 6,82 milliarder kroner på samme tid i fjor, og på 8,01 milliarder etter oktober i 2019.
Målt mot fjoråret er veksten i reklameomsetningen 16,8 prosent.
Oktober isolert hadde en vekst på 11,2 prosent fra samme måned i fjor, der kinosegmentet hadde den største prosentveksten. Kinoveksten var på hele 496,9 prosent.
«James Bond hadde premiere, og folk ville tilbake til norske kinoer. Og oppgangen lot ikke vente på seg», heter det fra Mediebyråforeningen.
Samlet hittil i år er reklameomsetningen på kino imidlertid stadig lavere enn i fjor, med en nedgang på 6,8 prosent. Totalt er det omsatt kinoreklame for 48,3 millioner kroner, mot 51,8 millioner på samme tid i fjor, som gir en markedsandel på bare 0,6 prosent.
Influencerdobling og SoMe-milliard
Det klart største segmentet er digitale medier, som omfatter skjermreklame, influencer marketing, sosiale medier, nettsøk og video. Disse kanalene utgjør tilsammen 43,5 prosent pr. oktober 2021, og har hittil i år omsatt for nær 3,47 milliarder kroner. Det utgjør en oppgang på 29,3 prosent fra samme periode i fjor.
Influencer marketing har medvirket med en vekst på 103,7 prosent, sosiale medier med en vekst på 54,3 prosent. Sistnevnte nærmer seg milliardomsetning med sine 919,8 millioner kroner så langt i 2021.
TV-kategorien, som er den nest største etter digitale medier, har sett en reklameomsetningsvekst på 11,8 prosent til 2,80 milliarder kroner.
Innen lyd, som inkluderer radio og podcast, bidrar 128,7 prosents podcastvekst til en 35,4 prosents omsetningsøkning for kategorien fra januar–oktober i fjor.
Innen dagspressen er reklameomsetningen opp 4,5 prosent hittil i år, innen ukepresse og magasiner er den opp 0,2 prosent, mens fagpressen har hatt en nedgang på 7,2 prosent.
Ikke fått med deg dagens avis? Her er hovedsakene oppsummert på to minutter: