<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Slo Obama-rekord tross corona

Pandemien tvang Oslo Business Forum til å digitalisere sin årlige konferanse med kjente internasjonale foredragsholdere. Snuoperasjonen førte til rekordsalg.

    Publisert 31. mai 2022 kl. 13.50
    Oppdatert 4. juni 2022 klokken 11.56
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 745 ord
    DIGITAL VEKST: Gründerne av Oslo Business Forum Marius Røed Wang (t.v.) og Christoffer Omberg fikk tidligere president Barack Obama til Oslo. Nå har de slått 2018-omsetningen takket være salg av digitale billetter til det årlige arrangementet. Foto: Øyvind Ganesh Eknes

    Ordtaket sier at nød lærer naken kvinne å spinne, og for Oslo Business Forum var coronaviruset akkurat det som skulle til for å øke inntektene betydelig i årene som kommer.

    Siden 2016 har ledere og beslutningstagere hvert år i september gladelig bladd opp tusenvis av kroner for én billett som gir dem tilgang til en konferanse arrangert av Oslo Business Forum.

    Obama-eufori

    Arrangøren lokker med store navn på plakaten, og da tidligere president Barack Obama kom til Oslo i 2018 for å snakke om teknologi og bærekraft, ble alle de 3.000 billettene revet bort.

    – Det var til da det beste året omsetningsmessig for oss, sier medeier og en av de to grunnleggerne av Oslo Business Forum, Marius Røed Wang.

    Obama-effekten sørget for 22 millioner kroner i inntekter fra gjester og sponsorer.

    Men det koster penger å hente de største navnene som skal stå på scenen. Så skal man leie et sted, trenger man scener, lyd, lys, video og en bråte med folk for å få logistikken til å gå opp. Alle gjester skal ha bevertning og brukes også mye på markedsføring.

    Når alle kostnader var trukket fra, satt Oslo Business Forum igjen med 800.000 i overskudd det året.

    Så kom pandemien

    – Jeg må innrømme at det så helt svart ut til å begynne med. Alle 15 ansatte ble permittert, sier Wang.

    En rekke foredragsholderne hadde allerede takket ja til å tale i Oslo, og de krevde kompensasjon selv om arrangementet skulle bli avlyst eller nedskalert med lavere inntekter for arrangøren.

    – Det ergerlige var at vi like før pandemien fikk tilbud om å tegne en forsikring mot kansellering, men droppet det fordi det var en dyr forsikring, sier Wang.

    September 2020 kom, og det ble et heldigitalt arrangement hvor både foredragsholdere og publikum logget seg på fra hjemmekontor. Følelsen av å delta på en møteplass var forsvunnet.

    – Vi kunne ikke ta samme pris for digital enkeltbilletter. Vi solgte totalt 3.000 slike billetter sammen med en konferanse i Finland som strømmet arrangementet parallelt med oss, sier Wang.

    Omsetningen endte på 9,7 millioner, hvor over en tredel stammet fra en eller annen form for offentlig tilskudd. Overskuddet ble skarve 300.000.

    Tvangsdigitalisert

    Tross et nedskalert arrangement og magre inntekter, kom det noe godt ut av digitaliseringen.

    – Det fikk oss til å tenke nytt. I stedet for å selge digitale enkeltbilletter, solgte vi i fjor digital tilgang for alle ansatte i én bedrift til en fast pris på 50.000 kroner.

    De som deltar fysisk på arrangementet betaler i snitt 7.000–8.000 kroner for én billett. Det gir også mulighet for nettverksbygging og inkluderer mat og drikke.

    – Men de digitale selskaplisensene er en suksess. Vi viderefører tilbudet i år, selv om coronaen er slått tilbake og vi ikke lenger har begrensinger på antall fysiske deltagere, sier Wang.

    De som har digitale billetter kan høre og se foredragene i inntil 90 dager etter arrangementet.

    TREKKPLASTER: I september holder Apple-günder Steve Wozniak foredrag i Oslo. Foto: DREAMSTIME

    Selger mer enn før

    Store organisasjoner som DNB, PwC, Elkjøp, Deloitte, NAV, Santander og nærmere 60 andre bedrifter har kjøpt digital tilgang til sine ansatte.

    – 10.000 personer registrerte seg og så et eller flere foredrag digitalt i fjor, i tillegg til de 750 gjestene møtte opp fysisk på Norges Varemesse på Lillestrøm, sier Wang.

    Ved å slippe inn digitale gjester på en fysisk konferanse, har man økt inntektene. Før pandemien fryktet Oslo Business Forum at inntektene ville bli redusert om man også solgte billigere digitale billetter. Men effekten har vært motsatt.

    – I fjor slo vi derfor salgsrekorden fra da Obama var her i 2018, enda det da var fire ganger så mange fysiske gjester til stede på konferansen. Det hadde vi ikke trodd skulle skje, sier Wang.

    Kraftig marginvekst

    I 2021 endte inntektene på 23,6 millioner og overskuddet var skyhøyt sammenlignet med tidligere år, hvor rekorden var 800.000 da Obama kom til Norge.

    – I fjor fikk vi et resultat før skatt på 9,1 millioner kroner. En grunn er at det er veldig enkelt å skalere opp tilgangen for flere digitale gjester, uten at utgiftene våre øker tilsvarende, sier Wang.

    – Med den nye forretningsmodellen, hva regner dere med å omsette for i år?

    – Så langt har vi solgt over 2.100 fysiske billetter og digitalsalget er enda bedre enn i fjor. Går alt som planlagt, regner vi med 37 millioner i inntekter i år, sier Wang.

    Foruten Obama har konferansen tiltrukket seg foredragsholdere som Manchester United-legende Alex Ferguson, britenes tidligere statsminister David Cameron, Unilever-sjef Paul Polman og Facebook-topp Randi Zuckerberg. Årets trekkplaster er Apple-gründer Steve Wozniak.