Den 1. august startet tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i jobben som sjef for Bård Ekers elfergesatsing Hydrolift Smart City Ferries. Til fots gatelangs på vei til investormøte med Solvik-Olsen som følge bekrefter Bård Eker at de jakter kapital.
– Vi er i øyeblikket i samtaler med mulige investorer til fergekonseptet Hydrolift Smart City Ferries. Her søker vi etter strategiske investorer som kan bidra med «smarte penger». Dette er et ambisiøst prosjekt der vi ikke skal gjøre alt selv, sier Bård Eker.
– Jeg har levd et langt liv og har sett fordelen i å bygge teamet parallelt med produktet. Tidligere har jeg bygget produktet før team. Nå vil jeg gjøre dette litt annerledes.
Pengene skal gå til å utvikle første prototype samt videreutvikling av fergekonseptetBård Eker
3,5-4 millioner euro
Hydrolift Smart City Ferries er et datterselskap av båtprodusenten Hydrolift. Selskapet har som ambisjon å tilby 200 selvkjørende og elektriske ferger som innen 2029 skal gå i rutetrafikk på elver.
– Vi er i utgangspunktet på jakt etter 3,5 til 4 millioner euro i egenkapital. Vi har søkt om støtte fra blant annet Innovasjon Norge, men selv om vi skulle være så heldige at disse prosessene vinner frem, må midlene derfra uansett måtte kompletteres med egenkapital, sier Eker.
Seriegründeren som er kjent for å være sterkt delaktig i prosjektene sine er denne gangen på jakt etter investorer som kan spille på lag med ham.
– Vi ser etter strategiske eiere som kan bidra med noe mer enn penger. Selskaper innen kraft, energi, teknologi, shipping og persontransport er alle eksempler på selskaper som kan ha en egeninteresse av å delta i et sånt prosjekt
Prising: 120 mill.
Eker har priset Hydrolift Smart City Ferries til 11 millioner euro, tilsvarende 120 millioner kroner.
– Vi mener prisingen er beskjeden, og at den tar hensyn til den delen av utviklingsløpet vi skal finansiere. Pengene skal gå til å utvikle første prototype samt videreutvikling av fergekonseptet, sier Eker.
Han legger til at de allerede har dialog med et par-tre byer der de ønsker å teste ut fergekonseptet
Selv om Eker er opptatt av å trekke inn kompetanse fra andre aktører i selve prosjektet, har han valgt å starte kapitalinnhentingen på egenhånd.
– Vi har såpass tydelige krav til de vi snakker med i denne runden at vi i første omgang har valgt å håndtere dette selv. Skulle det vise seg at vi ikke lykkes på egen hånd så får vi eventuelt gå til en tilrettelegger etterpå, sier Eker.
Internasjonal ekspansjon
Ketil Solvik-Olsen har tidligere uttalt til Finansavisen at Arendal, Fredrikstad, Drammen, Oslofjorden, Sandnes og Stavanger er mulige steder i Norge for fergekonseptet.
Samtidig så han for seg ekspansjonsmuligheter i USA og Asia samt Europa eksempelvis i London og Paris.
Han påpekte at det var et urealisert potensial for persontransport i at man i stedet for å sitte 15-20 minutter på en buss via en omvei over en bru, ville kunne krysse smale elver på et par minutter ved hjelp av de selvkjørende elektriske fergene.