Nikola lanserer nullutslippslastebil med rekkevidde på 1.500 km

Nikola innfører brenselcellevariant på ny lastebil

Publisert 23. feb. 2021
Lesetid: 1 minutt
Article lead
+ mer
lead
1.488: Nikola Two FCEV Sleeper skal kunne kjøre 900 miles på en tank når den blir lansert i 2024.  Foto: Nikola
1.488: Nikola Two FCEV Sleeper skal kunne kjøre 900 miles på en tank når den blir lansert i 2024.  Foto: Nikola

Nullutslippslastebilprodusenten Nikola har store planer om introdusere en brenselcellevariant (FCEV) av Nikola Tre Cabover og Nikola Two FCEV Sleeper. Det kom frem i en pressmelding fra selskapet tirsdag. 

– For å fremskynde overgangen til en karbonfri fremtid, trenger lastebilindustrien tunge, nullutslippsnyttekjøretøy som er konstruert for å matche vekten og rekkevidden til dagens dieselbiler, sier Jason Roycht, global leder for Nikolas brenselcelleavdeling. 

Rekkevidde på opptil 1.500 km

KOMMER LANGT: 500 miles på en tank står det respekt av for Tre FCEV Cabover. Foto: Nikola

Ifølge Nikola har de som mål at brenselcellevarianten av Tre FCEV Cabover skal kunne dekke avstander opp til 500 miles, drøye 800 kilometer. Mens Two FCEV Sleeper skal ha en hydrogenkapasitet som skal gi en rekkevidde på opptil 900 miles, 1.488 kilometer. 

Det forventes at begge lastebilene vil bruke vanlige drivstoffcellemoduler og skalerbare hydrogenlagringssystemer. Ifølge Nikola er begge systemene for tiden under utvikling og testing med «bransjelende aktører» i samarbeid med Nikola Engineering. 

De første produksjonen av Tre FCEV Cabove-prototypene er ventet å starte i andre kvartal i år, med produksjonsstart i andre halvdel av 2023. For Nikola Two FCEV Sleeper er det ventet med en lansering mot slutten av 2024. 

Nyheter
Transport
Børs
Bil

Informasjon om bruk av AI