Coronasmell for Norled
Lavere passasjertrafikk og reduserte inntekter fra catering traff rederiet i første kvartal.

Norled måtte se inntektene falle fra 509 millioner i første kvartal i fjor til 478 millioner kroner i samme periode i år. Resultatet før skatt ble redusert med 26 millioner kroner.
Coronapandemien gikk ut over passasjerinntektene fra ekspressbåtsegmentet der det var færre turister enn normalt, i tillegg til at cateringaktiviteten ble rammet.
Endringer i kontraktsporteføljen med opphør av gamle og innkjøring av nye samband spilte også inn.
– Nedgangen i resultatet har blant annet sammenheng med covid-19 som har hatt effekt i hele kvartalet. Dette rammer spesielt på catering, og på enkeltkontrakter hvor Norled har risiko på trafikkinntekter, sier finansdirektør Tord Helland.
Økte avskrivninger
De lavere inntektene sørget for å senke driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) fra 99 til 86 millioner kroner. Dessuten belastes regnskapet med økte avskrivninger som følge av fullføring av nybygg, infrastruktur- og retrofit-prosjekter.
Norled driver 23 ferge- og hurtigbåtruter, fordelt på 42 bilferger og 32 ekspressbåter fra Tromsø i nord til Oslo i sør. I kvartalet fikk rederiet levert det siste av fire søsterfartøyer bygget ved Remontowa-verftet i Polen; «Fodnes».
Rederiet eies av det nordiske infrastrukturfondet CapMan Infra og canadiske CBRE Caledon Capital Management etter at Stavanger-baserte DSD solgte aksjene i Norled for netto vel 2 milliarder kroner i 2019.
Norled
(Mill. kr.) | 1.kv./21 | 1. kv./20 |
Driftsinntekter | 478 | 509 |
Driftsresultat | 15 | 42 |
Res. før skatt | -15 | 11 |
Resultat etter skatt | -12 | 8 |