<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Gjennombrudd

Volvo Trucks starter serieproduksjon av sine elektriske tungtransportskjøretøyer. Svenskene mener de er først ut i verden til å gjøre dette.

    Publisert 14. sep. 2022 kl. 10.51
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 244 ord
    STARTER SERIEPRODUKSJON: Volvo har solgt rundt 1.000 av sine tunge elektriske lastebiler, inklusive modellen FH. Nå starter svenskene med serieproduksjon. Foto: Volvo Truck Corporation

    Volvo Trucks har kunngjort at den nå starter serieproduksjon av tunge eldrevne lastebiler – som første produsent til å gjøre dette. Den svenske lastebilprodusenten omtaler det hele som et gjennombrudd.

    Det er selskapets viktigste produktgruppe, tungtransportskjøretøyene Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX, som skal produseres i elektriske versjoner. Disse står for rundt to tredjedeler av Volvos salg.

    – Dette er en milepæl og beviser at vi leder an i transformasjonen av bransjen, sier Volvo Trucks-sjef Roger Alm.

    Han peker på at det er mindre enn to år siden at selskapet viste frem sine tunge elektriske lastebiler for aller første gang. Ifølge Alm skal produksjonsvolumene nå økes kraftig, for å levere til hele Europa og senere også til kunder i Asia, Australia og Latin-Amerika.

    Har allerede solgt 1.000

    Serieproduksjonen av de elektriske versjonene starter fra Tuve-fabrikken i Gøteborg. Fra neste år vil de også bli produsert fra fabrikken i belgiske Gent, der Volvo Trucks' nye batterifabrikk også ligger.

    Volvo viser til at etterspørselen for elektriske lastebiler øker raskt i mange markeder, ettersom transportkjøpere vil ha fossilfrie alternativer for å møte sine egne bærekraftsmål.

    Før serieproduksjonen har Volvo Trucks solgt rundt 1.000 eksemplarer av sine tunge elektriske lastebiler. For hele porteføljen med elektriske lastebiler har salget passert 2.600.

    – Vi venter at volumene vil øke betydelig de kommende årene. Innen 2030 bør minst 50 prosent av lastebilene vi selger globalt, være elektriske, sier Alm.

    De aktuelle lastebilmodellene er i stand til å håndtere vekt på totalt 44 tonn.