<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Henter penger til nye pizzarestauranter

Mano Pizza vil vokse. Via en emisjon henter selskapet nå 6 millioner kroner som skal bidra til ekspansjon i 2022. Målet på sikt er å ha over 50 restauranter i Norge.

    Publisert 31. okt. 2021 kl. 14.33
    Oppdatert 3. nov. 2021 klokken 14.09
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 704 ord
    VIL EKSPANDERE: Mano Pizza, her fra avdelingen i Frognerveien, åpner snart sin tredje restaurant. Til neste år er planen å åpne ytterligere tre-fire.  Foto: Iván Kverme

    Mano Pizza åpnet sin første restaurant i Stavanger i 2019. Konseptet er «pizza by the meter»; napolitansk pizza som kan bestilles i en halv meter, én meter, to meter – alt etter hvor sulten eller hvor mange personer man er.

    I mai i år åpnet avdeling nummer to, på Frogner i Oslo, vegg-i-vegg med utestedet Champagneria. Neste restaurant åpner på Grünerløkka i starten av desember. Nylig flyttet restauranten i Stavanger dessuten inn i større lokaler, og økte dermed antall sitteplasser fra 15 til 60.

    Nå er eierne, med Artapluss (70 prosent) i spissen, klare for videre ekspansjon.

    – Via en emisjon skal vi hente nok penger til å åpne ytterligere tre-fire restauranter i 2022. Vi skal hente rundt 6 millioner kroner, og priser selskapet til 58 millioner «pre money», sier Stian Sonerud, daglig leder og medeier i Mano Pizza.

    TIL SALGS: Daglig leder Stian Sonerud er åpen for tilbud fra aktører som ønsker å kjøpe Mano Pizza. Foto: Mano Pizza

    50 restauranter på sikt

    Mano Pizza jobber nå med signering av lokaler for restauranter som skal åpne i 2022.

    – Vi er i prosess med å signere flere lokaler i områder vi vurderer som økonomisk og strategisk riktige for neste vekstfase, forteller Mano Pizza-sjefen.

    I fjor sommer hentet Mano Pizza 2,5 millioner i en emisjon. Ifølge Sonerud, som eier 8-9 prosent av aksjene i Mano Pizza, er høstens emisjon «den siste før det satses på nasjonal utrulling – eller en eventuell exit».

    – Herkules ga jo 240 millioner for Olivia-kjeden og Credo ga 160 for Villa Paradiso-kjeden. Vi representerer noe nytt i pizza-kategorien, med fokus på god kunde- og matopplevelse i «fast casual»-segmentet. I tillegg er vi den eneste aktøren som tilbyr «pizza by the meter» og har en pizzaeske på én meter, sier Sonerud.

    – Vi får se hva det blir til. Det kan heller ikke utelukkes at vi kommer til å drive videre selv, fortsetter han.

    Til neste år er målet å åpne tre-fire nye restauranter. Deretter skal etableringstakten økes.

    – Vi tror metningspunktet i Norge ligger på i overkant av 50 Mano-restauranter. Restaurant-/takeaway-markedet er i veldig sterk vekst. I tillegg har Mano, slik vi ser det, også et enormt potensial utenfor Norges grenser.

    «Oppstartsfabrikken» Artapluss står også bak restaurantkonseptene Limón (tilbyr ceviche og poke), Food Family (takeaway-konsept) og Lucky Sushi. Foreløpig finnes det én Limón-avdeling (i Hegdehaugsveien i Oslo) og én Food Family (på Tøyen i Oslo). Snart åpner også Lucky Sushi. Planen er å ekspandere også med disse konseptene i 2022.

    LANG MAT: Mano Pizza tilbyr «pizza by the meter». Foto: Mano Pizza

    Omsetning: 10-12 mill. pr. restaurant

    Mano Pizza endte 2020 med et driftsresultat på minus 800.000 kroner.

    – Underskuddet skyldes at det går en del penger til videre vekst. Isolert sett var driftsmarginen til restauranten på nesten 10 prosent, noe vi synes er veldig bra tatt i betraktning at spise-inne-volumet var minimalt under pandemien og at vi var i en pilotfase i et kjellerlokale i Stavanger, sier Sonerud.

    – Omsetningen endte på 7,2 millioner kroner både i fjor og i oppstartsåret 2019. Er det omsetningsnivået en Mano Pizza-restaurant normalt vil ligge på?

    – Det var jo en spesiell situasjon i fjor, med corona. Én restaurant vil nok normalt ha en omsetning på 10-12 millioner. I år regner vi med å lande en samlet omsetning på 14 millioner. Til neste år forventer vi å nå totalt 50 millioner. Vi kommer til å ha åpnet et par nye restauranter før sommeren 2022, sier Sonerud.

    Mano Pizza

     
    • Pizzarestaurant etablert i Stavanger i februar 2019.
    • Tilbyr «pizza by the meter» i ulike smaker, basert på en pizzakjede i London.
    • Gründerne har bakgrunn fra finans- og konsulentbransjen. Pizzakompetansen hentet de ved å få med seg Edin Basic, som har drevet Firezza, en pizzakjede med 17 restauranter i London,
    • Eies av Artapluss (Atle Johannessen, Filip Måland Nasr og Tobias Mørland Kvaslerud) med nær 70 prosent, daglig leder Stian Sonerud, Basic Instinct Ltd. (Edin Basic) og Heydays Holding (Ida Thulin Bentsen).
    • Åpnet i mai i år restaurant nummer to - i Oslo. I starten av desember åpner den tredje avdelingen, også den i Oslo. Til neste år er målet ytterligere tre-fire nye restauranter.