<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Brukte 1,5 mrd. på Brexit-festival – nå skal pengebruken granskes

Britenes såkalte «Brexit-festival» var ikke i nærheten av å nå målet om 66 millioner deltakere, men sjefen sier feiringen har vært en suksess.

Publisert 22. nov. 2022 kl. 10.33
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 187 ord
GRANSKES: Pengebruken i forbindelse med Brexit-festivalen skal granskes.  Foto: Reuters

Den konservative regjeringen lanserte planene om en feiring av britisk kreativitet og innovasjon i 2018, og det siste halvåret har det vært en rekke utstillinger og arrangementer over hele landet. Det offisielle navnet ble til slutt «Unboxed: Creativity in the UK», men på folkemunne var det kallenavnet Festival of Brexit som festet seg.

Ifølge arrangøren har 3 millioner mennesker møtt opp på ulike arrangementer i 107 byer og tettsteder i Storbritannia, skriver nyhetsbyrået PA. Ifølge festivalsjef Phil Batty deltok 18 millioner mennesker – først og fremst digitalt – mellom mars og oktober.

Målet var å nå 66 millioner mennesker, men Batty sier det aldri var meningen at så mange skulle møte opp personlig.

– 66 millioner var aldri et mål for besøkstall. Det var en kreativ ambisjon for programmet fordi vi ønsket å inkludere hele landet, og det mener jeg vi har gjort, sier Batty til BBC. Han sier festivalen har vært «svært vellykket» og har «vist fram det beste av vitenskap, teknologi og kultur».

Regjeringen har brukt 120 millioner pund – nærmere halvannen milliard kroner – på festivalen, og nylig ble det klart at den britiske riksrevisjonen skal granske pengebruken.

NTB