<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Klokkekjempe mot 50 milliarder

Klokkemerket Breitling nærmer seg en verdi på nesten 50 milliarder etter at det ble kjent at et majoritetsoppkjøp er på trappene.

    Publisert 7. des. 2022 kl. 15.46
    Oppdatert 7. des. 2022 klokken 16.12
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 181 ord
    VEKSTEN FORTSETTER: Verdistigningen i sveitsiske Breitling har vært formidabel de siste årene.  FOTO: Bloomberg

    Partners Group Holding AG lufter tanken om å øke aksjebeholdningen i det sveitsiske klokkemerket Breitling til over 50 prosent, ifølge Bloomberg. En slik handel vil sende verdien på klokkemerket opp mot 50 milliarder kroner.

    Dagens aksjebeholdning for det sveitsiske investeringsfirmaet er på 23 prosent. Det er aksjefondet CVC som skal redusere sine investeringer i Breitling. Bloombergs kilder i saken er anonyme, men skal stå nært på den pågående prosessen.

    Sjef med sjefstall

    Verdien til Breitling, under Georges Kerns ledelse, har økt betraktelig. I 2021 var selskapets verdi på 31 milliarder kroner.

    Det skal ikke være noen planer om å endre lederskapet hos klokkemerket til tross for at store aksjebeholdninger skifter eier. FinNews har tidligere meldt at de langsiktige planene er å notere Breitlingaksjene på sveitsisk børs i 2027

    Breitling ble grunnlagt av Leon Breitling i 1884 og merket økte salget med 40 prosent i 2021, ifølge Morgan Stanley. I år har salget økt med ytterligere 25 prosent. Gjennom en årrekke har klokkemerket gjort seg bemerket på det norske markedet gjennom reklamekampanjer med John Travolta, Adam Driver og Charlize Theron.