Dette var Trygve Hegnars leder 28. januar 2022.
Forskere og miljøvernfanatikere tror at all, eller nesten all, transport i byene kan løses ved gange, sykkel og kollektivtransport. Derfor forsvinner parkeringsplassene i Oslo sentrum i en rasende fart (handlegaten Bogstadveien er siste offer), og erstattes av stadig flere sykkelstier.
Gange, sykkel og kollektivtransport. Unge, gamle og personer med bevegelsesproblemer.
De skal ut på glattisen med syklene halve året, eller slepe seg avgårde til nærmeste holdeplass for trikk eller buss.
Det siste alvorlige påfunnet i Oslo er et forslag fra Bymiljøetaten om å innføre forbud mot bruk av fossilbiler innenfor Ring 2 (Kirkeveiringen). Det er dramatisk.
Hvis regjeringen gir grønt lys, skal Oslo kommune kunne innføre nullutslippssoner allerede fra 2025.
Bor man i sentrum av Oslo eller Bergen, må man, som bilist, kvitte seg med fossilbilen og kjøpe elbil. Det vil ramme mange tusen husholdninger hardt.
Dette alene burde være nok til å kaste det rødgrønne byrådet
En stadig større andel av nybilsalget på landsbasis er elbiler (ca 80 prosent), så det går den riktige veien, men det hevdes at veitrafikken fortsatt står for halvparten av klimagassutslippene i Oslo og Bergen, og derfor blir det forbud mot fossilbiler.
Vi mener dette alene burde være nok til å kaste det rødgrønne byrådet ved høstens valg.
Forslaget er altfor inngripende og bygger på en falsk forutsetning om at vi greier oss som gående og syklende.
Bymiljøetaten skal visstnok vurdere om de som allerede bor innenfor Ring 2, skal kunne få beholde og bruke fossilbiler, men det vil bare skape et svartebørsmarked for lovlige fossilbiler.
De velstående på Frogner, Majorstuen eller på Grünerløkka kan selvfølgelig kjøpe seg noen elbiler i 2025.
Arbeiderpartiet i Oslo vurderte nylig å fjerne den såkalte leilighetsnormen som gjør det umulig å bygge leiligheter under 35 kvadratmeter i sentrum, men Oslo Ap sa nei. Også her sa forskere at man i Oslo må ha store leiligheter for å få plass til barnefamilier, og da kan man ikke bygge små. Men fossilbil får de ikke kjøre. Det blir elbil, sykkel eller gange. Ikke noe for bestemor.
De rødgrønne begynner å bli vel fanatiske nå.
Et lite lyspunkt: Det skal visstnok være Senterpartiet i regjeringen som er imot å gi Bergen og Oslo tillatelse til å innføre nullutslippssoner i byene.
De norske klimagassutslippene skal ned frem mot 2030, og biltrafikken tar sin del.
Man behøver ikke skape spøkelsesbyer for å oppnå dette (CO2-reduksjon). Vi lurer på om politikerne forstår hvordan parkeringsrestriksjoner, kjørerestriksjoner og nå forbud mot fossilbiler vil ramme vanlige folks økonomi.
Vi, for vår del, tør ikke sykle, og vi går tungt også.