Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen 2. mai 2023.
Vi er ikke imponert av riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen. Hans stab har hatt i oppdrag å vurdere og undersøke alle økonomiske ordninger som stortingsrepresentantene har hatt og har, og resultatet er nedslående. Det har vært jukset og svindlet med etterlønnsordningen, pendlerboliger, reiseregninger og mye annet. Ikke mindre enn 51 stortingsrepresentanter har unnlatt å melde fra til Stortingets administrasjon om andre inntekter som skulle ha gitt avkortning i etterlønnen. Mange må betale tilbake for mye utbetalt etterlønn. Det er snublende nær trygdesvik.
Stortingsrepresentantene har hatt styrehonorarer, leieinntekter og næringsinntekter.
Det glemte de imidlertid å fortelle.
At det er så galt som det har vært, skyldes svikt hos Stortingets presidentskap, Stortingets administrasjon og ved statsministerens kontor (SMK). Helt elementære regler og retningslinjer ble oversett eller ikke forstått. Ikke til å tro.
Reglene var for gode. Fristelsen til å jukse ble for stor. Først tre måneder med full lønn og deretter et helt år med 66 prosent av lønnen. I dag er lønnen én million kroner.
Det Schjøtt-Pedersen og hans stab ikke har tatt fatt i, er det som felte Kristelig Folkepartis Kjell Ingolf Ropstad som gikk fra lederverv og statsrådplass.
Riksrevisoren viser til at det daværende regelverk for å få pendlerbolig gratis i Oslo var at man enten var folkeregisterregistrert eller faktisk bosatt minst 40 km fra Stortinget.
Hele poenget var at en representant ikke skulle straffes fordi man hadde bolig på hjemstedet, og nå måtte ha bolig i Oslo også.
Schjøtt-Pedersen legger til grunn at man kunne ha en proforma registrering utenfor Oslo, og dermed var kranen åpen. Det var det Ropstad var det beste eksempel på. Han var folkeregisterregistrert på gutterommet hos foreldrene i Agder, og fikk pendlerbolig i 10 år mens han i realiteten hadde bolig i Oslo.
Både Stortingets administrasjon, Presidentskapet og SMK har sagt at dette var innenfor reglene. Formaliteter og ikke realiteter. Noe Riksrevisjonen nå har sluttet seg til.
Men Ropstad selv beklager at han utnyttet reglene på denne måten. Han tok også «straffen» ved å gå av fra sine toppverv i norsk politikk.
Full honnør til Ropstad, men lite fornuftig av Riksrevisoren.
Burde man ikke sett på intensjonen bak reglene? Jo, selvfølgelig.
Stiller man i dag større krav til dokumentasjon og regeloppfølging? Kanskje, men alle de gamle sakene er ikke gjort opp, og da skal vel alltid noen forsvare hvordan man tolket reglene.
Har noen foreslått at etterlønnsordningen skal bli mindre generøs? Det ser ikke slik ut.
Bør toppolitikerne ha langt bedre regler enn alle andre? Vi synes ikke det. Går de ut av Stortinget uten å ha en jobb å gå til, får de søke om dagpenger fra NAV slik alle andre må.
Har Riksrevisoren gjort en god nok jobb? Nei, han sviktet han også.