<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Generaler uten regnekunnskaper

    Publisert 8. des. 2023 kl. 19.59
    Oppdatert 14. des. 2023 klokken 13.25
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 430 ord
    Foto: NTB

    Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen lørdag 9. desember 2023.

    Det er nesten ikke til å tro. Norge har bestilt 52 fly av typen F-35 Joint Strike Fighter, som skulle leveres mellom 2017 og 2024, og vi fikk først høre at de skulle koste 69 milliarder kroner. For fly, våpensystemer og baser.

    Så viste det seg at generalene og oberstene, samt Forsvarsdepartementet, hadde surret med dollarkursen, og vips så var kostnaden 98 milliarder kroner.

    Det er det skattebetalerne som må blø for (hvis man skulle være i tvil).

    Deretter, og det er nærmest ufattelig, kom det frem at når man ser på alle kostnadene ved de nye F-35-flyene, så snakker vi om 349 milliarder kroner frem til 2054. Det er de totale levetidskostnader.

    Vi har fått 40 fly levert.

    Vi vet ikke hvilke generaler og oberster som regner på dette, men Stortinget mener, siden de har vedtatt kjøpet, at flyene er nødvendige for vårt totalforsvar. Men det er her riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen dukker opp. Han har sett på infrastruktur og støttefunksjoner for kampflyene, samt kalkylene for levetidskostnader, og konklusjonen i rapporten som ble lagt frem torsdag denne uken, er at innfasingen av flyene får slakt. Flyene skulle være fullt operative i 2025, men det blir de ikke, ifølge Schjøtt-Pedersen.

    Så blir de ikke det, da. Vi er ikke overrasket.

    Men det er grunn til å være opprørt når forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) unnskylder eller bortforklarer fadesen med at det tar tid å bygge infrastruktur og at det tar tid å utdanne personell.

    Det mangler flymekanikere!

    Herregud, når man vedtar å kjøpe kampfly for 98 milliarder kroner, og totalregningen kommer på 349 milliarder kroner (hvor mange sykehus og matkøer er det?), da må man selvfølgelig ha en plan for hvor man skal finne eller utdanne flymekanikere. Flykjøpet ble bestemt i 2012. Vi skriver vel 2023 nå?!

    Sover flygeneralene? Hva med å kjøpe inn eller leie inn sivilt personell? Med de milliardbeløpene vi skal bruke på flyene, kan man vel ansette så mange professorer man bare vil.

    Flyene er ikke fullt operative fordi det mangler flymekanikere. Forsvaret som skal forvalte milliardregningene klarer ikke å utdanne nok folk.

    Det er et hån mot skattebetalerne. Så tåpelig at det burde vært skattestreik.

    Budsjettene har vært urealistiske, sier riksrevisor. Selvfølgelig. Forsvarsgeneraler kan ikke regne. Ikke oberstene eller fenrikene heller.

    Så det er bare å betale de første 98 milliardene, og øse ut 349 milliarder kroner totalt.

    Det er ikke så lenge siden nyinnkjøpte og dyre fregatter ble liggende ved kai fordi Marinen ikke hadde nok penger til driftsmidler (det var før kollisjonen)

    Kanskje det er like bra med en automatisk telefonsvarer med beskjeden: «Vi overgir oss. Flymekanikeren har ferie.»