<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Frekkere enn flatlusa

    Publisert 10. jan. 2024 kl. 20.00
    Oppdatert 14. jan. 2024 klokken 18.37
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 440 ord
    Abdullah Alsabeehg (Ap). Foto: NTB

    Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen 11. januar 2024. 

    Mandag ble 1.000 bussavganger innstilt i Oslo. Ikke fordi snemengdene hindret kjøring og innesnedde biler hindret fremkommeligheten, men fordi det er snakk om elbusser, og de virker ikke så bra når det er kaldt. Rekkevidden går dramatisk ned for elbussene, og det tar lengre tid å lade bussene.

    Dette er noe alle elbileiere også opplever i disse dager. Man behøver ikke være ingeniør for å vite at kulde gjør noe med batterier og drift.

    Oslo kommune har, i selskapet Ruter, kjøpt flere hundre elbusser med denne mangelen eller kvalitetsbristen. FrP-politikeren Sylvi Listhaug sier at «første bud når du skal kjøpe inn busser er at de er tilpasset det samfunnet der de skal kjøre, og at vi er et vinterland er ingen hemmelighet».

    Dette kan ingen være uenig i. Det er bare innkjøperne hos Ruter som ikke forstår et så enkelt budskap.

    Problemene i Oslo var der tirsdag og onsdag også. Noen hundre avganger innstilt.

    Som alle sikkert vet, hadde vi inntil i høst et rødgrønt byråd i Oslo, under ledelse av Raymond Johansen (Ap), så det er opplagt at de nye elbussene er kjøpt inn av de rødgrønne politikerne.

    Likevel sier transportpolitisk talsmann i Oslo Arbeiderparti, Abdullah Alsabeehg, at han vil ta problemene med elbussene opp med byrådet. «Det handler om troverdigheten til hele vårt kollektivsystem,» sier han.

    Frekkere enn flatlusa, mener vi.

    Arbeiderpartiet krever svar fra Høyre-byrådet om hvordan dette kunne skje.

    Dagens byråd for samferdsel, Marit Vea (V), har møter med Ruter for å finne ut hva som har skjedd. Hun er glad for elbussene, men hun «forventer at de skal fungere i vintervær også».

    Det gjør alle. Har Oslo kommune investert milliardbeløp i flere hundre elbusser som ikke fungerer i kaldt vær, er det en skandale. Et tips: Det er spådd kaldt vær i neste uke også, etter en noe varmere helg. Det er bare å hente frem de gamle dieselbussene!

    Midt oppi denne amatørskapen har regjeringen, ved samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), vedtatt at busser som skal kjøpes inn nasjonalt, skal være nullutslipppsbusser, og igangsettelse er fremskutt ett år, fra 2024, for å få fart på det grønne skiftet.

    Er det for mye forlangt at bussene kan brukes i kaldt vær? Oslo kommune og Ruter må i alle fall beholde sine gamle dieselbusser inntil elbussene kan brukes og lades. De som er ansvarlig for elbussinnkjøpene, burde vært sparket, men politikerne skylder bare på hverandre.

    Samme dag som elbussene stoppet opp, avholdt statsråd Nygård Jernbanedag (gøyal timing) hvor han fortalte at togene snart vil være i rute. Mens Drammensbanen, Spikkestadbanen og den gamle Østfoldbanen sto stille. Kompressorer og slikt fryser, og de klarer ikke å skjøte togsett sammen.

    Haha. Hvor er Abdullah Alsabeehg?