<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
LAD BATTERIENE: Det kan bli trangt om stikkontaktene i norske havner i sommer, og desto viktigere å tenke på batterienes helse i takt med høyere strømforbruk. Foto: Eivind Yggeseth

Batterilading for dummies

CTEKs batterilader holder musikken, iPhonen og isbitmaskinen i live gjennom hele båtsommeren.

Publisert 26. juni 2020 kl. 13.33
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 513 ord

Dersom familien tilbringer lørdag formiddag på å lage ordskyer om hva de gleder seg til i sommer, er batterilading trolig ikke blant ordene som kommer opp.

Men 12 volts batteri er en viktig del av sommeren, spesielt i båt, og de trenger å lades med jevne mellomrom. Med økningen i strømforbruk til alt fra kartplottere, stereoanlegg og isbitmaskiner og mobillading er helsen til batteriene desto viktigere, og det kan bli dyrt om du lar være.

Hobbyproff

Svenske CTEK er mest kjent for batteriladere for det profesjonelle markedet, men har de seneste årene brukt mye tid og ressurser på å utvikle produkter for forbrukermarkedet med «proffe» hobbyladere til en mer spiselig pris. 

Finansavisen Premium ba en elektroingeniør teste CTEKs hobbylader M25 om hva som skiller en moderne lader fra eldre og rimeligere ladere.

LIVREDDER: CTEK hobbylader M25 er så enkel i bruk og hjelper deg å unngå å ta liv av batteriene. Men det koster. Foto: CTEK

Fungerer rett ut av boksen

CTEKs M25 er en lader som passer nær sagt alle batterityper, og er brukervennlig nok til å kunne håndteres av alle, ifølge vår tester.

CTEK Hobbylader M25

 

Pluss

Enkel i bruk, moderne «switch-mode» lader som hjelper å ivareta batterienes helse.

Idikatorlys som viser hvilket stadie batteriet er på.

Støtte for lading av lithium-batterier. Sprutsikker.

Minus

Kommer med kabelsko i stedet for klyper

Litt kostbar

Laderen fungerer rett ut av boksen og kommer til forskjell fra andre ladere med kabelsko i stedet for klyper. Dette gjør fast tilkobling enklere og sikrere, men går på bekostning av mobiliteten. Det ville vært enklere å flytte laderen rundt dersom den hadde vært utstyrt med klyper.

Laderen kommer med IP44-sertfisiering og er dermed sprutsikker, noe som er praktisk med tanke på maritim bruk. 

M25 er enkel i bruk og er informativ fordi laderen godt illustrerer hvor mye strøm som er igjen på batteriet til enhver tid. 

Indikasjonsmåleren viser batteriets tilstand i fire stadier, mens enklere modeller oftere bare sier ifra når det er fullt.

I likhet med andre moderne ladere bruker CTEKs M25 såkalt «switch-mode», det vil si pulserende lading, i motsetning til eldre transformatorbaserte ladere med konstant likeretting. Pulserende lading er bra for batterienes helse og får dem til å vare lenger.

Økt strømforbruk

CTEK hevder, med tall fra det britiske veihjelpselskapet RAC, at en stor del av feil på biler i dag skyldes problemer med batteriene. Både biler og båter bruker stadig mer strøm, i takt med at flere installerer elektriske artikler ombord i båten, mens biler får stadig mer avansert teknologi og nye funksjoner, som «start-stopp» og krever mer av batteriene.

M25 lader, som navnet tilsier, med 25 Ampere, som gir nok kraft til å lade batteribankene i dagens båter.

Indikasjonslamper på laderen viser som nevnt hvilke batterityper som skal lades, men det kreves av brukeren at man vet hvilken batteritype det er om bord. 

Dersom du ikke vet, kan du potensielt skade batteriene med for høy spenning. En pluss er at M25 også lader litiumbatterier, en batteritype som blir stadig mer vanlig.

Pris: fra 2.500 kroner.