<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
CRUELLA: Emma Stone, som vant Oscar for sin rolle i La la land (2016), bekler hovedrollen som Cruella de Vil. Foto: Disney

Mørkt og punkete i Disneys nyeste storfilm

Den nye filmen om den notoriske skurken Cruella de Vil tar oss med tilbake til 1970-tallets London. Resultatet er både mørkt og punkete.

Publisert 17. juni 2021 kl. 19.37
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1155 ord

Tekst: Morten Steingrimsen

De siste årene har underholdningsgiganten laget nytolkninger av alt fra Dumbo, Aladdin til Løvenes konge. Og nå har turen kommet til Cruella som skildrer opprinnelseshistorien til den notoriske motedesigneren og sosietetskvinnen Cruella de Vil. 

Denne gangen er det Oscar-vinneren Emma Stone (La aa land) som spiller damen med de mange dalmatinere, en rolle Glenn Close udødeliggjorte i filmene på 90-tallet.

– Det har vært veldig gøy å lage denne nytolkningen. Cruella er ganske annerledes enn de foregående filmene. Til å være en Disney-film er den veldig, veldig mørk. Jeg ble nesten sjokkert over hvor langt de våget å tøye grensene. Dette er den skumleste og råeste Disney-filmen som noensinne er laget, mener Stone.

HÅNDLANGERE: Paul Walter Hauser (til venstre) og Joel Fry (til høyre) spiller medhjelperne til den eksentriske og motebeviste mestertyven. Foto: Disney

Hun får støtte fra skuespillerkollega Paul Walter Hauser (Richard Jewell), som spiller Cruellas hundepasser og håndlanger Horace Badun.

– Emma har virkelig satt sitt unike preg på karakteren. Hun er enda mer rocka i stilen enn sin forgjenger, sier Walter Hauser, som selv har et tett forhold til de opprinnelige filmene:

– Animasjonsfilmen 101 dalmatinere var en av de filmene jeg så flest ganger da jeg var liten. Dette er en av mine absolutte favorittfilmer. Jeg har også stor sans for 101 dalmatinere (1996) ettersom John Hughes, en av mine favorittregissører, skrev manuset til denne filmen.

« London var på denne tiden selve sentrumet for mote og anarki. Det er noe som kler Cruella-karakteren svært godt. »
Kristin Burr

Regissøren Craig Gillespie har blant annet tidligere laget biografifilmen om kunstløperen Tonya Harding. Han var aldri i tvil om han takke ja til å lage en Disney-film.

– Jeg var ikke akkurat vanskelig å be, ler den 53-år gamle regissøren og fortsetter:

– Det å ha en skurk i hovedrollen åpner opp for så mange spennende muligheter man ikke har i andre filmer. Cruella de Vil gjør ting som er upassende og drøyt, for å si det mildt, og hun er virkelig «larger than life». Filmen hedrer arven til de eldre filmene, samtidig som den står fint på egne bein. Det er også en historie som tar oss med tilbake til 1970-tallets London, forteller Gillespie.

Budsjett: 1 milliard

Filmens produsent Kristin Burr forklarer at 70-tallssettingen var alt annet enn tilfeldig.

– Vi bestemte oss veldig tidlig for at handlingen måtte foregå i 1970-tallets London. Det gav oss mange muligheter vi ellers ikke ville fått. London var på denne tiden selve sentrumet for mote og anarki. Det er noe som kler Cruella-karakteren svært godt, synes hun.

Filmens budsjett på over én milliard norske kroner har gått med til å gjenskape tidskoloritten til hver minste detalj. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene, selv ikke lydsporet som består av nøye utvalgte hits, som Sympathy For The Devil, Stone Cold Crazy og Boys Keep Swinging.

Oppgaven med å gjenskape moten fra denne tiden gikk til den to ganger Oscar-vinnende kostymedesignen Jenny Beavan.

MOTERIKTIG: Cruella de Vils mange moteplagg spiller en viktig funksjon i filmen. Foto: Disney

– Jeg skal ikke røpe min egen alder, men jeg husker denne tiden veldig godt i og med at jeg nettopp hadde blitt ferdig på universitetet. Det var herlig å gjenoppleve denne perioden. Stilen til Cruella endrer seg ganske mye i løpet av filmen. Som ungdom er hun svært rebelsk og anarkistisk i klesveien, men når hun starter å jobbe hos baronessen – spilt av Emma Thompson – lar hun seg inspirere av hennes klassiske stil. Hun opplever en skikkelig stilreise, sier Beavan, som kommer med en bekjennelse:

– Personlig er jeg ikke så opptatt av mote. Det viktigste for meg er å fortelle en historie og si noe om en karakter gjennom kostymer, smiler den upretensiøse 71-åringen som er kjent for sitt arbeid på en mengde klassikere, som Kongens tale, Mad Max: Fury Road og Et rom med utsikt.

– Hvilke designere var de største inspirasjonskildene til Cruella de Vils nye stil?

– Vi hentet inspirasjon hos en rekke designere ettersom Cruellas stil forandrer seg så mye gjennom handlingen. Noen av dem vi så på var Vivienne Westwood, kjent for sin punkete stil, Alexander McQueen, John Galliano og så klart BodyMap. Jeg er veldig fornøyd med de mange kreasjonene vi skapte. Min favoritt er en kjole som er laget av søppel. Publikum har aldri sett en slik Disney-karakter før. Det skal være helt sikkert og visst, bedyrer kostymedesigneren.

Beavan har lang erfaring med å jobbe på store produksjoner, men Cruella bød på helt nye utfordringer.

– Cruella er uten tvil den aller største filmen jeg har gjort. Jeg har aldri tidligere i min karriere laget så mange kostymer som til Emma Stones karakter. Hun hadde 47 ulike kostymer, mens Emma Thompson hadde 33. Selv Joel Fry og Paul Walter Hauser hadde 30 unike kostymer hver. På et tidspunkt var jeg veldig redd for at vi ikke skulle komme i mål med alle kostymene, for arbeidsmengden var så ekstrem, sier hun.

Dagens London – førti år tilbake i tid

Store deler av Cruella ble filmet på Shepperton Studios utenfor London, i tillegg til en rekke ikoniske steder i London-sentrum, som Old Royal Naval College i Greenwich, Portobello Road i Notting Hill og ikke minst det legendariske varehuset Liberty.

For produksjonsdesigner Fiona Crombie var det ingen lett å oppgave å transformere dagens London førti år tilbake i tid.

I MONITOR: Fra produksjonen av Cruella. Foto: Disney
Foto: Disney

– Selv om store deler av London er godt bevart og flere av bygningene ser like ut som på 70-tallet, ble det en stor jobb å skjule alle spor fra vår tid, for eksempel alle skyskrapere i bakgrunnen. Det var et nitidig arbeid. For eksempel jobbet vi på spreng i seks dager for å gjøre i stand Portobello Road. Det var ekstra spesielt å filme flere av scenene utenfor Liberty. Det er et av de mest ikoniske byggene i London, mener hun.

Alle scenene som utspiller seg på Liberty ble imidlertid ikke filmet på stedet.

– Vi innså at det ville bli svært vanskelig å filmene alle innendørsscenene der. Varehuset er tross alt i full drift. Men vi fant en løsning. Takket være ledelsen i Liberty fikk vi tak i tegninger av bygget og vi fikk lov til å 3D-scanne hele bygget innvendig. Enden på viset ble at vi bygget opp en tro kopi av varehuset i filmstudioet vårt, sier hun entusiastisk.

Walter Hauser fikk gåsehud av de mange filmsettene.

– I en av scenene må jeg løpe etter en buss og hoppe på den. Scenen ble spilt inn klokken syv om morgenen. Produksjonen hadde stengt av en av Londons travleste handlegater. Alt rundt meg, enten det var skilt, biler eller kostymer, var som det var på 70-tallet. Da måtte jeg klype meg i armen. Det føltes som om jeg var i et eventyr, sier han.

Cruella går på kino og er tilgjengelig på Disney+ med Premier Access.