<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
SKAPER STOR OPPSTANDELSE: Omega x Swatch Bioceramic Moonswatch ble lansert i slutten av mars og har allerede skapt lange køer utenfor butikkene.  Omega / Swatch

Denne klokken fikk titusenvis til å gå amok i helgen

Omega og Swatch ga klokkesjokk i helgen. Dette er klokkene som på få dager har skapt slåsskamper, budkriger og spinnville køer over hele verden. 

Publisert 28. mars 2022 kl. 15.58
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1142 ord

Tidligere denne måneden inviterte Omega til et digitalt vårslipp av årets klokker, hvor blant annet Seamaster Planet Ocean Ultra Deep stod på menyen. Kort og godt et slags pandemi-vennlig alternativ for merket som ikke har vært en del av noen større messe siden Baselworld 2018.

Mange trodde nok at dette var alt for denne gangen, men for et par uker siden begynte hintene å komme at noe mer og større var i gjære. Sakte men sikkert så vi konturene av et nokså overraskende samarbeid mellom Swatch og Omega – to merker som tross en massiv forskjell i prestisje inngår i porteføljen til sveitsiske Swatch Group.

Hør mer om denne lanseringen i en spesialutgave av podcasten Klokkelandslaget her: 

Omega x Swatch

Bioceramic MoonSwatch er ny kolleksjon bestående av 11 klokker inspirert av vårt solsystem. Helt konkret har månen, solen, jorden og øvrige planeter fått hver sin dedikerte variant. Hver og en av disse himmellegemene er fotorealistisk gjengitt på klokkenes batterideksel, som er å finne øverst på baksiden av kassen. Samtidig er det også opplagt at urverket er et kvartsverk, som er levert av søskenselskapet ETA.

NEPTUN-UTGAVE: Hver av modellene tar inspirasjon fra himmellegemer i solsystemet. Foto: Omega / Swatch

Som modellnavnet hinter til er designet basert på Omegas ikoniske Speedmaster Moonwatch – i nyeste generasjon og sirlig gjenskapt i Bioceramic. Materialet brukes eksklusivt av Swatch, og hevde å bestå av 70 prosent keramikk og 30 prosent plast basert på lakserolje (castorolje).

Kassen har en helstøpt monocoque-konstruksjon uten separat baklokk og bezel. Med 42 mm diameter og 13,25 mm tykkelse matcher både dimensjonene og formen inneværende Speedmaster Moonwatch nærmest til punkt og prikke. Mellom remfestene er det 20 mm, og barettene kan fjernes. Vannresistensen er oppgitt til 3 bar, som tilsvarer rundt 30 meter.

PLAST: Urkassen er gjort i en form for plastkompositt, bestående av keramisk pulver og bioplast. Foto: Omega / Swatch

Inspirasjonen fra den «ekte» Speedy fortsetter over i akrylglasset, som byr på en velkjent buet profil. Fokuset på små og karakteristiske detaljerer gjør seg også gjeldende i bezelen og skiven, med blant annet «dot over ninety», «dot diagonal to seventy», senkede underskiver og «stepped» urskive på flere av variantene. Også viserne har samme form og mål som vi kjenner fra Speedmaster.

Alle de 11 variantene leveres på en spesiell borrelås-rem, som minner en hel del om remmene vi har sett fra Omega tidligere. Swatch-logoen er imidlertid tilstede, og hempen er utført i Bioceramic fremfor metall.

Prisen for et eksemplar er satt til 250 CHF veiledende, og i første omgang selges klokkene kun hos et utvalg av Swatch sine egne fysiske butikker. I følge Omega er MoonSwatch ingen limited edition, men utsalgsstedene skal være instruert om å maks selge én klokke per kunde.

Salget over disk startet i ellevilt kaos den 26. mars. Men fortvil ikke – etter det vi kjenner til vil klokkene etter hvert bli tilgjengelige online, men nøyaktig når er uvisst. Den norske nettsiden til Swatch opererer med en pris på 2.530 kroner, noe som indikerer at Norge sannsynligvis er inkludert når nettsalget åpner.

En klokke for folk med penger og uten identitet
Øyvind Loven om Rolex-stigma og klokker han ønsker seg.

11 valgmuligheter

På sosiale medier figurerer en stor koffert med alle klokkene, men dette er en del av markedsføringsmaterialet i butikkene og vil ikke være til salgs som et sett. Derimot har man valget mellom 11 varianter knyttet opp mot solen, Merkur, Venus, jorden, månen, Mars, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun og Pluto. I tillegg til tidligere nevnte batterideksel på baksiden, er hver og en er gitt en fargepalett og øvrige detaljer som i ulik grad reflekterer det respektive himmellegemet. Og i tråd med historien bak Speedmaster Moonwatch, har Swatch og Omega gitt hver variant et modellnavn som starter med «Mission to…» – eller i jordens tilfelle «Mission on…».

MISSION TO THE SUN: Denne gule varianten er dedikert solen. Foto: Omega / Swatch

Mission to the Sun byr på gul kasse og en metallisk skive med solstråle-mønster, og orange detaljer som minner om den ettertraktede Omega Speedmaster Ultraman.

Foto: Omega / Swatch

Misson to Mercury har en antrasittgrå kasse og en skive med grått midtfelt omringet av svart. Ikke helt ulik Speedmaster Apollo 11 50th Anniversary i stål.

Foto: Omega / Swatch

Mission to Venus er utført i dus rosa, med hvit bezel og lyserosa skive med ovale underskiver. Åpenbart rettet mot det feminine publikum.

Foto: Omega / Swatch

Mission on Earth har en lysegrønn kasse matchet med marineblå bezel og skive. Hvite underskiver gir et panda-aktig look.

Foto: Omega / Swatch

Mission to the Moon er ikke overraskende modellen som ligger nærmest Speedmaster Moonwatch. En lysegrå kasse med en velkjent konfigurasjon av svart skive og bezel.

Foto: Omega / Swatch

Mission to Mars er tydelig inspirert av Speedmaster Alaska Project. Faktisk er hvitfargen på tallskiven identisk med inspirasjonskilden, og to av viserne er også formet som Gemini-fartøy.

Omega / Swatch

Mission to Jupiter har en brun kasse og brun skive, med innslag av orange detaljer. Fargetonen? Den er direkte inspirert av historiske Speedmaster Ultraman.

Foto: Omega / Swatch

Mission to Saturn har en beige kasse og skive, med brune underskiver og brunt bezel. Underskiven for sekunder er dessuten utformet som planeten selv, med de karakteristiske ringene.

Foto: Omega / Swatch

Mission to Uranus har pastellblå farge og hvit bezel. For enkelte litt feminint, for andre den perfekte sommerklokken.

Foto: Omega / Swatch

Mission to Neptune er inspirert av planetens kalde temperatur, og er gitt en blå kasse med skive og bezel i en noe mørkere blåtone.

Foto: Omega / Swatch

Mission to Pluto er med sine burgunderrøde detaljer inspirert av Speedmaster Apollo 11 50th Anniversary L.E. i gull.

Førsteinntrykk

Samarbeid er ikke et ukjent fenomen innad i de store «klokkegruppene». For eksempel har Jaeger-LeCoultre forsynt søskenmerker som Vacheron Constantin og A. Lange & Söhne med urverk og komponenter, mens Blancpain (med den helintegrerte urverkfabrikken Frédéric Piguet) har levert urverk til Omega og Breguet. Felles for disse relasjonene er at de stort sett (men ikke alltid) forsøkes skjult eller nedspilt av de involverte partene.

Således er Omega x Swatch et uvanlig åpent og transparent partnerskap – men også direkte oppsiktsvekkende for måten samarbeidet skjer på. For i praksis låner Omega ut sin mest dyrebare eiendel til det mest folkelige budsjettmerket i Swatch Group-systemet.

Klokkelandslaget: Nicolai retter på Jon Henrik
I ukens episode av Klokkelandslaget så retter Nicolai på Jon Henrik sin kunnskap om Titalytt og Titan.

Uten å ta stilling til de forretningsmessig konsekvensene for merkevaren Omega, er MoonSwatch et påfunn som begeistrer oss. På bildene ser klokkene overraskende bra ut, er noenlunde riktig priset, og vil tilsynelatende gjøres tilgjengelig på en måte som kan forhindre en eventuell hype og prisgalopp – i alle fall på sikt. For skal vi tro våre kilder hos Omega vil det bli nok klokker til alle.

Samtidig mistenker vi at MoonSwatch ikke er en klokke for alle og enhver – selv om interessen ved lansering var skyhøy. Dersom man ikke tidligere har vært tilbøyelig til å spenne en rimelig batteridrevet kvartsklokke til håndleddet, er det nok en fare for at virkeligheten ikke vil matche forventningene.

For på tross av et velkjent ytre fra Omega er det likevel snakk om en billig batteridrevet plast-Swatch til et par tusen kroner.