<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
DUO: Filmskaperne Petter Holmsen og Harald Zwart har etter hvert jobbet sammen på flere filmer og TV-serier.  Foto: Netflix

– Å sende mailen til Harald og reise til Los Angeles er det dummeste og smarteste jeg har gjort

Et kaffeprat på en Starbucks i Los Angeles skulle bli starten på et unikt vennskap mellom Hollywood-regissøren Harald Zwart (56) og den fremadstormende filmskaperen Petter Holmsen (30).

Publisert 27. aug. 2021 kl. 10.02
Lesetid: 6 minutter
Artikkellengde er 1337 ord

Tekst: Morten Andreas Steingrimsen

Radarparet Harald Zwart og Petter Holmsen står sammen bak Post Mortem: Ingen dør på Skarnes – en serie som best beskrives som et thrillerdrama ispedd morbid, mørk humor. I den seks episoder lange-serien introduseres du for et familiedrevet begravelsesbyrå som står overfor en utfordring: Det dør ikke nok folk på det lille tettstedet.

– Jeg tror grunnen til at denne verdenen egner seg så godt for et TV-serieunivers, er fordi den tar opp de store temaene: Livet og døden. Dette universet dekker hele spekteret. Serien stiller også spørsmål rundt kapitalisme. Bør man alltid være sin egen lykkes smed? Hvor langt er man villig til å gå for å overleve? Det er store og komplekse spørsmål som serien går nærmere inn på, forteller Holmsen om utgangspunktet for den nye Netflix-serien.

Etter å ha båret på ideen til serien i mer enn femten år er serien endelig klar for et globalt publikum.

POST MORTEM: Serien foregår på et begravelsesbyrå hvor det skjer overnaturlige hendelser. Her: Odd (Elias Holmen Sørensen) og Rose (Sara Khorami). Foto: Netflix

– Denne ideen er det nærmeste jeg kommer en baby i dette livet. Jeg var 14 år da jeg begynte å leke med denne ideen om et selvforsynt begravelsesbyrå. Den opprinnelige ideen var å lage en spillefilm og jeg hadde skyhøye ambisjoner. I den alderen laget jeg mange kortfilmer og sketsjer, men akkurat denne ideen følte jeg at ville passe for noe lengre og kle spillefilmformatet, sier Holmsen.

Kastet seg på flyet

Men det var først da Holmsen flyttet til USA for å studere film at han begynte å skrive ut ideen han fikk som liten.

– Det var nesten sånn at ideen hadde ligget på et fat og godgjort seg i alle disse årene, ler han, og utdyper:

– Når jeg flyttet til USA følte jeg at tiden endelig var inne for å skrive selve manuset. Jeg gledet meg skikkelig til å jobbe med det jeg tenkte var et fantastisk konsept. Så begynte jeg å skrive. Men så var det så forferdelig dårlig! Jeg synes det var så kjedelig å skrive og det jeg skrev føltes så lite spennende. I alle disse årene hadde jeg ønsket å skrive noe interessant og nytt om døden, men så funka det bare ikke og jeg ante veldig lite om hva døden faktisk var. Jeg innså raskt at jeg måtte få hjelp og bistand fra noen, ler han.

« Det å sende mailen til Harald og reise til Los Angeles er det dummeste og smarteste jeg har gjort. »
Petter Holmsen

Zwart er mannen bak Hollywood-storfilmer som One Night at McCool's (2001), The Pink Panther 2 (2009) og The Karate Kid (2010), som spilte inn over 350 millioner dollar på verdensbasis. Han forteller at han stiftet bekjentskap med Holmsen på en litt uventet måte. Møtet var som snytt ut av en scene i klassikeren When Harry Met Sally... (1989).

– Jeg hadde fått nyss om Petter fra en gammel klassevenninne av meg. Hun sa at jeg bare måtte møte denne unge, talentfulle fyren som hun hadde i vennekreften. «Han er som å se deg som ung», sa hun. Det neste som skjer er at jeg får en lang mail fra Petter. Den var såpass lang at jeg måtte finne et tidspunkt hvor jeg kunne lese grundig gjennom den. Men før jeg rakk å gjøre det, kom det en ny mail hvor Petter spurte om jeg hadde lest den første mailen, noe jeg ikke hadde. Og så kom det en tredje mail hvor han kort skrev «Jeg er i LA nå. Kan du møtes for en kaffe?». Det sa jeg så klart ja til.

TETTSTEDSKRIM: Politiet på tettstedet Skarnes får litt av hvert å bryne seg på. Kim Fairchild spiller rollen som Judith. Foto: Netflix

Men det var bare det at Holmsen ikke var Los Angeles, men i New York. Holmsen måtte skrape sammen penger og kastet seg på et fly til stjernebyen.

– Den mailen jeg sendte var en aldri så liten bløff. Men jeg måtte bare hoppe på første fly til Los Angeles når jeg først fikk muligheten til å møte Harald som jeg hadde sett opp til i mange år. Det å sende mailen til Harald og reise til Los Angeles er det dummeste og smarteste jeg har gjort, innrømmer Holmsen.

Scener fra et vennskap

Den unge manusforfatteren begynte å skjelve i buksene sine i forkant av møte med Hollywood-regissøren.

– Jeg var ung og nyutdannet, og jeg var dritnervøs for å møte Harald ettersom han er et stort navn. Når jeg vokste opp var det bare en fyr fra Norge som virkelig hadde lykkes i Hollywood og det var Harald. Derfor var så spent for å møte ham. Jeg og mange andre i min generasjon så opp til ham som et idol. Helt fra da jeg var 11 år hadde jeg hatt en drøm om å møte Harald.

Zwart sier at han merket fort at Holmsen hadde store ambisjoner, men at de ikke var så realistiske. Regissøren lot seg likevel smitte av den unge filmstudentens entusiasme.

– Når man har slike kaffemøter med unge filmfolk er det vanlig å spørre hva de ønsker. Ofte får man litt vage svar, om at de ønsker å komme seg inn i bransjen og stifte nye kontakter. Men Petter hadde en helt klar plan og en konkret ide om en by hvor ingen dør. Det synes jeg var veldig tøft. Ideen Petter hadde minnet meg om Charlie Chaplin-filmen The Kid fra 1921 hvor hovedpersonen i en av scenene ødelegger et vindu, men så har han nye glass på lur. I Post Mortem har karakterene en tilsvarende, fantastisk selvgående forretningside. Gjennom samtalen vår innså vi at ideen egentlig passet bedre for en TV-serie. Så her ble selve serien født, sier Zwart.

Blanding av flere sjangre

Etter å ha kommet hjem fra USA bestemte Holmsen seg for å ta en sommerjobb hos et begravelsesbyrå for å lære mer om denne bransjen.

– I skrivearbeidet innså jeg at jeg måtte få en dypere forståelse for hva døden er. Det var utrolig lærerikt å lære mer om hvordan et begravelsesbyrå fungerer. For både meg og Harald var det viktig at serien skuldre skildre denne bransjen på en troverdig måte og vise ting seerne aldri har sett før. Det var helt avgjørende med mye detaljkunnskaper i arbeidet med Post Mortem, sier Holmsen.

Foto: Netflix

Det skulle imidlertid ta mange år før serien ble realisert. I mellomtiden hadde radarparet samarbeidet om TV-serien Oljefondet (2018-2019). Holmsen var i tillegg castingansvarlig og second unit-regissør på Zwart-filmen Den 12. mann (2017). Zwart hadde også introdusert Holmsen for Veslemøy Zwart, Espen Horn og Kristian Sinkerud i Motion Blur, som alle er en del av produksjonsgruppen til serien.

– Petter stod på som bare det på disse prosjektene. Han har en arbeidsetikk jeg aldri har sett maken til. Det er ingen tvil om at han var instrumental i suksessen til Den 12. mann som solgte mer enn 500.000 billetter på norske kinoer. Så mange år etter vår første kaffekopp, ringte Petter og spurte om jeg ville regissere de første fire episodene av Post Mortem, forteller Zwart.

Ifølge Zwart vil Post Mortem bryte med seernes forventinger.

– Det var veldig fristende å falle for alle de forførende sjangertriksene. Men vi bestemte oss tidlig for å jobbe mot det. Det er meningen at serien skal være morsom, men ingen av karakterene er morsomme. I serien får seerne se død og blod. Den er imidlertid ingen horror. Vi har etterstrebet en realisme med denne serien. Det skal kjennes ut som det faktisk kunne skje, smiler Zwart.

Petter, er du etter alle disse årene fortsatt like fascinert av døden?

– Tro det eller ei, men jeg jobber fortsatt hos begravelsesbyrået Jølstad. Jeg slutter aldri å la meg fascinere av døden, svarer Holmsen.

Post Mortem: Ingen dør på Skarnes lanseres globalt på Netflix den 25. august.

Foto: Netflix