Et bilmagasin som ikke handler om biler. Med undertittelen «a magazine about people» var Carl's Cars et anomali på papiret.
På cover figurerte alt fra David Lynch til Thomas Dybdahl. Dessuten en kar med et knøttlite telt og rusten Saab. Og bestemor med West Highland-terrier – flankert av røff britisk sportsbil produsert i Blackpool.
De sa «nei» til Pamela Anderson på forsiden og fikk Justin Timberlake til å tegne bil på innsiden.
Kjendiser, modeller og mannen i gata var ikke nok. Med stor sannsynlighet var norske Carl's Cars eneste redaktørstyrte magasin som har publisert en uttømmende manual i mooning. Hva er det for noe? Enkelt forklart kunsten å vise bar bak (her: ut av vinduet fra en bil).
– Akkurat det med å si nei til Pamela tror jeg nok vi angrer litt på da. Det hadde egentlig vært kult, ler magasinets kunstneriske leder i retrospekt.
Jubel og jubileum med bil i øyet
Tomt for papir. Etter 30 utgaver og mer enn ti år på blokken var det over for fysisk form i 2010. Magasinet tok baksete. Ekteparet bak – nå med tre sønner – fortsatte andre geskjefter. Redaktør Karl Eirik Haug og art director Stéphanie Dumont glemte dog ikke suksessen. Gjennom årene hadde blekka – distribuert i 21 land – blitt kåret til blant annet «Magazine of the Year» av Society of Publication Designers. Skrytelista gir også rettigheter til fair bruk av namedropping.
Carl's Cars
– Jerry Seinfeld hadde fem abonnement, sier Karl Eirik Haug.
For mange er 54-åringen i dag kjent som fri frilansjournalist. Han taster inn skarpe spalter med tema på fire hjul i publikasjoner som D2 og NAFs tidsskrift Motor. For ikke å nevne forfattelser av en rekke bøker med tykk marg. Den nyeste kommer om kort tid: Alt om biler: Småfrekke ord og uttrykk om biler og bilister.
Nå. 2021 markerer ekteparets fjerde barn 20-årsjubileum. Det er en anledning. Haug blåser nytt liv i magasinet som bærer anglifisert utgave av eget fornavn.
– Carl's Cars var resultatet av en stri strøm av folk som bidro ute i felten og redaksjonelt. Mye ute og reiste. Nå er det meg. På nett med gøyale ting. Det skal være ting som sparker igang debatter. Utfordre agendaen. Biler er mer sammensatt enn klikkord, proklamerer Haug.
Kunststykket
Nå sveiver motoren igang igjen. Jubileet markeres på flere måter. Ikke bare ved relansering på nettet. Carl's Cars-teamet har også mekket to kortfilmer med fotograf Sune Eriksen.
Videre, ved månedsskiftet oktober-november ble det avholdt utstilling på Helene Gulaker Hansens Shoot Gallery Oslo. På veggene i den gamle bensinstasjonen på Frogner hang noen av de beste bildene fra magasinets tid på papir. Fotografene? Navn som Lars Botten, Knut Bry og Siren Lauvdal.
« Det er veldig mye fokus på rekkevidde og hvor praktisk alt skal være. Det er på en måte ingen andre kriterier vi handler etter. Det gjør egentlig at jeg blir litt forbannet. »Karl Eirik Haug
– Da vi lagde magasinet forsøkte vi å være utrolig ambisiøse. Vi mikset velrennomerte fotografer med mer ukjente navn. Og satset på store annonsører.
Layouten var uvanlig. De blandet biler med kultur. Kunst, film, mote, design og musikk, fortelles det.
Haug kan også fortelle om møter med Justin Timberlake. Og da regissør David Lynch vokset poetisk om svenskproduserte, demokratiske vogner på forsiden: «I love scandinavian cars because they've got great heaters».
Men, inntil videre tar andre tagning av Carl's Cars en litt annerledes form enn tidligere. Samtidig utelukker ikke maskineriet at navnet kan dukke opp igjen som stemplet på cellulose en gang i fremtiden.
Om arkitekturoppgjøret hadde fire hjul og vindusviskere
Bak rattet. Selv kjører ikke primus motor med bensin i blodet egen bil.
– For øyeblikket, poengterer han.
Dermed ser du Haug tråkkende på tråsykkel. Om han da ikke er utstyrt med pressebil for øyeblikket. Isåfall er det ikke sjeldent at han ratter rundt i en av de nye elbilene som strømmer inn i landet for fulle batterier.
Ikke alt imponerer bensinhodet.
– Det er veldig mye fokus på rekkevidde og hvor praktisk alt skal være. Det er på en måte ingen andre kriterier vi handler etter. Det gjør egentlig at jeg blir litt forbannet. Burde vi ikke omgi oss med ting vi liker å se på? Som med bøker må det være noe som gir litt motstand. Noe å undre seg over. Noe ved designet burde få en til å stoppe opp og tenke. Det er deilig å undre seg over design og arkitektur.
– Jeg vil ha mer av det som vekker tanker.
Hva vekker tanker hos han? Karl Eirik Haug siterer poetisk historier fra fordums bildesign. Spesielt håndskulpturerte Citroën.
Den første artikkelserien i nye Carl's Cars på nett er dermed ikke overraskende nok dubbet «Vi må prate om elbil-design».
– Så litt Arkitekturoppgjøret for bil?
– Ja, absolutt, svarer syklisten.
– Men jeg tar utgangspunkt i hva som rører seg i befolkningen. Jeg er en historieforteller. Ikke byplanlegger.
Kommer alltid til lunsj
Bil på folkemunne. Karl Eirik Haug liker å snakke med folk. Uavhengig om han er på strikt fabrikkbesøk hos Rolls-Royce, Porsche, Bentley eller Ferrari kjører fyren uansett eget løp.
– Presseattachéene sier alltid «gå hit». «Følg gruppen dit». Da pleier vi bare å stikke av – løper bort til de folkene som sitter og syr skinnet på rattene eller noe i stedet. Så snakker vi med dem og tar bilde der. Vi har alltid kjørt vårt eget opplegg om vi er på pressetur.
– Men vi kommer selvsagt til lunsj når det offisielle programmet inneholder dyre lunsjer.