<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
FIRE MENYER: Hos Chat d'Or kan du velge mellom fire ulike menyer.  Foto: Ivan Kverme

Her får du ikke ta med telefonen inn

Nyåpnede Chat d’Or er annerledes og mystisk, men prisene er nokså høye.

Publisert 25. feb. 2022 kl. 18.51
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 969 ord

I januar i år åpnet et nytt konsept dørene med adresse i Thomas Heftyes gate, vendt ut mot den lille plassen i enden av Gimleveien. På det ene hjørnet står to kvinner og fotograferer inngangspartiet fra utsiden. En lyseblå dør med messingdetaljer og to fakler som brenner, kombinert med tildekkede vinduer, skaper mystikk rundt hva som finnes på innsiden. På glassvinduet over døren står navnet «Chat d’Or», ved siden av en gylden katt. Slik det franske navnet tilsier.

Chat d'Or 

Chat d’Or er en te- og champagnesalong på Frogner. Unik opplevelse med fransk schwung, men til nokså høye priser.

  • Sted: Thomas Heftyes g. 47B, 0267 Oslo. 
  • Tid før maten kom: 13 minutter.
  • Pris lunsjretter: 850 til 4250 kroner. 
  • Besøkt: 17. februar. 
  • Terningkast: 4. 

Damene på gaten utenfor stumper sigaretten, før de følger etter Long og Short som er på vei inn døren.

Ensfarget

Der står en servitør ikledd blåmønstret slåbrok. Han ber alle gjestene om å levere fra seg telefonene i små, brune papirposer. Lunsjkameratene følger ordren litt motvillig, før de blir fulgt bort til et av vindusbordene helt uten utsyn. Slåbroken til servitøren er som interiøret. Lyseblått. Alt er malt i den samme nyansen. Både vegger, bord, stoler, skap og en gigantisk himmelseng plassert innerst i lokalet. Det eneste som bryter med fargetrenden er en overflod av store, grønne planter. Mellom to palmer står en DJ og snurrer skiver.

FRISK INNGANG: Den blå inngangsdøren i hjørnelokalet på Frogner ønsker gjestene velkommen inn. Foto: Ivan Kverme

– Litt av et opplegg, sier Short samtidig som han lar øynene saumfare alle de fiffige detaljene i lokalet.

– Det er noe unorsk, men morsomt med hele stedet. På forhånd har vi jo ikke funnet et eneste bilde av lokalene. Det er tydelig at det skal være litt hemmelighold og mystikk rundt konseptet, sier Long.

– Det er definitivt litt wow når man kommer inn, tilføyer Short.

Dyre nytelser

For et år siden lå butikken Decouvreur i de samme lokalene, drevet av Jojo Champfleur. Nå har han åpnet den franske te- og champagnesalongen sammen med kjæresten Lena Andrén, Silje Andreassen og Daniel Berrum.

På forhånd må gjestene bestille og betale for én av fem menyer. Da Long og Short besøkte spisestedet i midten av februar kostet den rimeligste av disse 850 kroner per person. I ettertid har de imidlertid senket prisen til 650. Den dyreste ligger på 4.250 kroner.

Det lille, blå bordet er dekket med hvitt servise fra Porsgrunn, hvite stoffservietter og gafler i messing. Ikke lenge etter at de to slår seg ned kommer servitøren med to glass champagne – en del av menyen deres. Servitøren informerer med bravur at de to får servert Moët & Chandon.

– Den er vel strengt talt litt hypet opp og overpriset. Men champagneglassene fra Lehmann er jo de beste som er.

GODT, MEN DYRT: Lunsjguiden falt for de franske fristelsene, men synes menyen var i dyreste laget. Etter Long & Shorts besøk hadde Chat d'Or dog satt ned prisen på menyen de to spiste fra 850 til 650 kroner per person. Foto: Ivan Kverme

– Moët er champagnens Rolex. Folk søker til det som en trygg havn, men over er jo et utall andre, mindre kjente og mer spennende alternativer.

Servitøren forteller at lunsjduoen kan bestille a la carte, i tillegg til den planlagte menyen. Han påpeker at østersene er svært ferske i dag.

Long og Short åpner den lyseblå menyen, og blir møtt med et utvalg av blant annet champagne, østers og kaviar til flere tusen kroner.

– Til å være en champagnesalong er det et overraskende lite vinkart. Og ganske få champagner.

Herlig service

Den svært så trivelige servitøren kommer med et stettfat i tre etasjer, og forklarer med stor nøyaktighet hva de skal spise. Menyen de bestilte inneholder tre typer (svært små) quiche, og en liten haug med assorterte søtsaker. Blant annet makroner, éclair og marengs – ganske typiske petit fours for de som er versert i den verdenen.

Long og Short får i tillegg servert en te med smaken av jordbær og champagne. Long nipper til den velduftende teen.

– Den lukter rågodt, men smaker egentlig mindre enn den dufter.

De to hiver innpå maten.

– Alt dette smaker jo morsomt og godt. Men det er virkelig litt lite, selv som afternoon tea, sier Short.

– Disse paiene er jo kun tre munnfuller, og jeg skulle gjerne hatt litt mer ordentlig mat. Og mindre kaker. Dette koster jo tross alt 850 kroner, sier Long.

NYÅPNET: Serveringsstedet ble åpnet i januar av Jojo Champfleur, Lena Andrén, Silje Andreassen og Daniel Berrum. Foto: Ivan Kverme

På den andre siden av lokalet går praten mellom servitøren og de to andre gjestene. Short bemerker seg at den ene av de to uttaler at hun «nærmest bor her».

– Håper hun spiser middag et annet sted, hvisker Short til Long over bordet.

DJ-en står fortsatt og nikker til sine rolige tunes i hjørnet.

Oppsummering

Etter halvannen time spør Short den slåbrokkledde servitøren om han kan få en espresso før de drar. Raskt kommer en liten espresso til 65 kroner på bordet, servert med en marengs og et shotglass med boblevann.

– Dette er jo sånn det ofte blir servert i det store utland, sier Short fornøyd.

Etter å fått tilbake sine edle telefoner, og Long og Short skal til å gå ut døren, spør servitøren om de vil ha klistremerker med Chat d’Or sin logo for å «vise at dere har vært her». De to takker pent nei.

HEMMELIGE LOKALER: Vinduene til Chat d'Or er dekket til, for å skjule hvordan lokalene ser ut. Foto: Ivan Kverme

På brosteinen utenfor diskuteres den uvanlige, men utvilsomt morsomme opplevelsen.

– Dette er helt klart et artig sted som gir en fin opplevelse. Men 850 kroner er veldig dyrt, dog sikkert en topp opplevelse for et svært spesifikt publikum, sier Short.

– Dette er et sted der de i kreative yrker burde ta en forretningslunsj for å vise muskler. Men ikke for å bli mette, sier Long.