<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
TOPPER LISTEN: Kjerstin Braathen og Klaus-Anders Nysteen stikker av med seieren i Best kledd i business 2020. Foto: Eivind Yggeseth

Best kledd i business 2020

Finansavisen Premium kårer de smartest kledde næringslivstoppene i Norge

Publisert 8. juni 2020 kl. 14.47
Oppdatert 11. juni 2020 klokken 13.07
Lesetid: 8 minutter
Artikkellengde er 1963 ord

I år ble ikke som alle andre år, og det kan virke snevert å kåre Norges best kledde næringslivstopper i en tid hvor møtene skjer på Teams og dressen er byttet ut med pysjen. 

Så hvorfor gjør vi det? 

Fordi det er gøy.  Og fordi betyr det noe. For det kommer en dag i morgen. Dressen er ikke død. Ei heller kontoret. Og på et eller annet tidspunkt vil du bli bedt om å møte opp i noe annet enn pysjen. Klær er – tro det eller ei – makt. 

Godt og blandet

Norsk næringsliv er blandet drops. På det verste er det stripperkorte skjørt, kortermede skjorter og jakker med enorme vingespenn. 

Og firkantsko. Av alle mulige fottøy i verden er det fortsatt noen som sverger til skoene med den kvadratiske tuppen.
Aller helst med flat gummisåle av billigste sort og like ergonomiske som sponplater. 

På det beste sitter antrekkene som et skudd, godt tilpasset til kropp, skuldre og midje. Fransk, engelsk eller italiensk luksus fra topp til tå og blankpussede sko. 

Klart er det knapt med tid i hverdagen og at den tiden nødig skal brukes til shopping. 

Tid er penger, faktisk det motsatte av shopping. Samtidig finnes det enkle løsninger som ville løftet det generelle nivået betydelig: Spør om hjelp, få klærne tilpasset og oppdater garderoben med jevne mellomrom. 

I 2020 er det ikke lenger flaut å be om hjelp og du ser dertil mye bedre ut om du tar deg tid. Det koster lite og hjelper mye. 

Å være leder innebærer å ta vanskelige valg. Å velge å se bra skikkelig ut i tilpassede klær er ikke ett av dem. 

Kle deg

De beste vet betydningen av eksponeringen de får. Det handler om å bli tatt seriøst. Og i et land hvor vi er verdensmestere til å dømme andre på førsteinntrykk og sette folk i bås, gjør ikke slitne sko kjøpt inn den gang Lehman Brothers ikke bare var en vits deg noen tjeneste. 

Denne kåringen handler om å vise frem dem som tar jobbantrekket på alvor, og som vet hvilken kommunikative rolle klær spiller. 

Tar du antrekket seriøst, blir du tatt seriøst. For som Coco Chanel en gang sa: «Kle deg sjuskete og de husker kjolen. Kle deg uklanderlig og de husker kvinnen.» 

Om kåringen

Finansavisen har samlet en jury bestående av tre personer som hver for seg lever av og ånder for klær. 

De representerer en av Norges største bransjer, men som likevel har vanskelig med å bli tatt på alvor. Og selv om det ikke alltid er mye å rope hurra for, er det enkelte som viser at det er mulig. 

Premium-redaksjonen har i samarbeid med juryen gjort et forsøk på å belyse det som er bra, og trekke frem de beste eksemplene på ledere og kjente ansikt i norsk næringsliv. Til inspirasjon og til sammenligning. 

VINNER: Konsernsjef i DNB, Kjerstin Braathen. Foto: Eivind Yggeseth

Vinner kvinner: Kjerstin Braathen

Konsernsjef DNB

– Jeg har en interesse for, og synes det er morsomt med, klær, sier Kjerstin Braathen, konsernsjef i DNB. 

La det være sagt – å stille konsernsjefen i Norges største bank spørsmål om hva slags stil og hvilke favoritter hun har er mildt sagt en bisarr situasjon. 

Det er den mest kaotiske perioden i verdensøkonomien siden finanskrisen. Og her skal det altså snakkes om klær. 

Det er et merkbart ubehag på begge sider av bordet. At Braathen skviser inn noen minutter føles raust, gitt dagens situasjon. 

Likevel, klær er makt. Og makt må man kunne si at DNBs overhode har.
Men Kjerstin Braathen har også mer klær i bagasjen enn de fleste. Før excelark, topplederstilling og styrerom med ti meter under taket var klær en del av hverdagen hennes.

– Jeg vokste opp i en klesbutikk med begrepet at klær skaper folk, sier Braathen.
En oppvekst i detaljhandelen betyr imidlertid ikke at arbeidsantrekket er tilfeldige innfall av hva hun måtte føle for. Snarere tvert imot.

– For meg er arbeidsantrekket noe som skal passe til jobben. Jeg kler meg annerledes på en måte fordi jeg jobber i bank, og det er en klar bevissthet rundt det, sier hun.
Braathen forklarer at det først og fremst handler om den kommunikative rollen klesplaggene har. 

– Klær kan være viktig for å speile den du møter, og for å ikke skape støy. Er du i et møte har du ikke lyst til at det skal være fokus på klær, sier hun og legger til:
– I andre anledninger ønsker man kanskje å synes mer, og da kan klær brukes som et verktøy for det. 

Svaret på spørsmålet om hva hun liker best er at Braathen trives best i hvitt. Hun sier den er klassiske, konservative «bankstilen» egentlig passer henne midt i blinken.

Kanskje med et innslag av farger. En del norske toppledere har folk som shopper for seg. Som velger klær og antrekk. Andre har hverken det eller en interesse for klær, og skiller seg igjen negativt ut.
Braathen velger å ta avgjørelsene selv.
– Jeg er ikke glad i shoppe og bruker ikke mye tid. Det må skje kjapt og jeg vet hva jeg vil ha og ikke vil ha.

VINNER: Klaus-Anders Nysteen, konsernsjef i Hoist Finance. Foto: Eivind Yggeseth

Vinner menn: Klaus-Anders Nysteen

Adm. direktør Hoist Finance

– Det er noe med at man er i en rolle, og jeg synes at klær betyr noe. Jeg representerer et selskap og de ansatte, og jeg synes det er OK å se brukbar ut, sier Klaus-Anders Nysteen, adm. direktør i det svenske, børsnoterte Hoist Finance når vi møter ham på hjemmekontoret sentralt i Oslo. 

Kledd i dress på forespørsel.

 – Jeg ønsker at klærne skal være noe positivt heller enn negativt, og med så mange sammenhenger man er i i jobbsammenheng, passer det seg å se tilforlatelig ut. 

Klær er kanskje ingen lidenskap, og har i første rekke et representasjonsformål. Men mens Kjerstin Braathen vokste opp i klesbutikk, har også Nysteen fått sin interesse fra et sted. 

– Jeg har vært 11 år i marinen, og synes det er helt greit å gå i dress. Det skaper ikke noe støy eller distraksjon. Det gjør det også enklere, sier han. 

For businessgarderoben har utvilsomt endret seg med tiden. Og det fantes en tid da slacks og sneakers var helt nytt, minner Nysteen om. 

– Da casual friday kom, var det et problem for mange. Hva i all verden man skulle ha på seg. 

Han minnes en episode da finansdirektøren i selskapet han ledet stilte opp på jobb i shorts. En shorts han attpåtil ikke kledde. 

– Han sendte jeg rett og slett hjem, og ba ham om å skifte. 

TOPPLISTE KVINNER

Foto: Eivind Yggeseth og NTB Scanpix

1. KJERSTIN BRAATHEN

Konsernsjef i DNB 

Kjerstin Braathen tok over en av Norges viktigste jobber i september 2019 etter Rune Bjerke, og har fått sin ilddåp med coronakrisen. 

Braathen må balansere å være en representant og ansikt utad for DNBs flere tusen ansatte og kunder fra alle lag, og gjør det med overbevisning. Hun viser en god bredde i garderoben, kjører sin egen stil, er interessert og har høy kvalitet over hele linjen. 

Braathen er derfor vinneren av Best kledd i business 2020.

Foto: NTB Scanpix og Iván Kverme

2. GUNHILD STORDALEN 

Grunnlegger og styreleder EAT Foundation

En gjenganger på listen og tidligere vinner av kåringen. Gunhild Stordalen er stilsikker og profesjonell, og plukker fra øverste hylle. Velger klassiske snitt og vet at det kler henne. 

3. CELINA MIDELFART 

Adm. direktør Midelfart & Co 

Forretningsmessig god stil som hun bryter opp med en feminin vri. Midelfart har en tydelig eksklusiv garderobe, som ser nedtonet og gjennomtenkt ut. Mye penger involvert, men fortsatt classy og chic. 

Foto: NTB Scanpix og Handelsbanken

4. MARIA MORÆUS HANSSEN 

Styreleder Oslobygg KF 

Moræus Hanssen går for det lekne der andre velger et mer stramt uttrykk. Det er samtidig et uttrykk som passer henne godt, og som sikrer henne en plass i toppen. Tar gode valg. 

5. GUNN WÆRSTED 

Styreleder i Telenor 

Ser alltid ut som hun er kledd i tilpassede plagg, og ser ut til at hun forstår klær som kommunikasjonsmiddel. Gode bluser og jakkekombinasjoner, og bruker farger. 

6. KARI DUE-ANDRESEN 

Sjeføkonom i Handelsbanken 

Kari Due-Andresen glimter til med antrekk fra øverste hylle som kunne tatt henne helt til toppen av listen. 

Foto: Eivind Yggeseth og NTB Scanpix

7. ELISABETH GRIEG 

Eier og styreleder i Grieg gruppen 

Grieg har et godt øye og vet tydelig hva som passer henne. Har en gjennomført og god garderobe hun har vist over lang tid. 

8. JULIE BRODTKORB 

Adm. direktør i Maskinentreprenørenes Forbund 

Flotte drakter og tilbehør, alltid morsom og tydelig interessert. 

9. THINA SALTVEDT
Bærekraftanalytiker i Nordea
Saltvedt er en dame som tør. Hun er flink til å bruke farger og gjør det på en god måte, som ser seriøs ut. God fremtoning som gjør at folk blir positivt innstilt. 

10. HENRIETTE TRONDSEN
Analytiker Arctic Securities
Velger ofte klassisk, men har vist ved flere anledninger at hun har mer i garderoben.

TOPPLISTE MENN

Foto: Eivind Yggeseth

1. KLAUS-ANDERS NYSTEEN 

Adm. direktør Hoist Finance 

Som tidligere offiser forstår Klaus-Anders Nysteen betydningen av en uniform. Sjefen for det svenske, børsnoterte selskapet Hoist Finance har en bra garderobe og er bevisst på hvordan han kler seg. Snittet er alltid riktig og han vet hva han gjør. Også flink med detaljer – være seg tørkle, slips eller briller. 

Nysteen er derfor vinneren av Best kledd i business 2020 på herresiden. 

Foto: Eivind Yggeseth og DNB

2. MADS SYVERSEN
Adm. direktør Arctic Securities
Tidligere vinner av kåringen og har over tid vist at han holder et høyt nivå.
Skarp stil, alltid pussede sko, høy kvalitet på tilbehør som mansjettknapper og slips. Skårer høyt blant de mannlige i juryen.

3. HARALD SERCK-HANSSEN
Konserndirektør corporate banking DNB 

Han er bevisst på passform og liker tydelig å se ryddig og profesjonell ut. Dressen sitter alltid godt, og er ofte flink med tørkle i brystlommen.

Foto: NTB Scanpix og Eivind Yggeseth

4. ØYVIND ERIKSEN
Adm. direktør Aker ASA 

Tydelig bevisst på hva han tar på seg. Alltid god passform og kvalitetsantrekk.

5. JON-AKSEL TORGERSEN
Direktør i Astrup Fearnley
Tidligere vinner og også i år en toppkandidat. Flott og gjennomtenkt, ser ryddig ut, bra passform, tilbehør og vet hva han driver med.

6. GUNNAR BØYUM
Adm. direktør Aspelin Ramm
En av dem med størst variasjon i dressene. Ikke bare grått, blått og sort. Generelt gode fargekombinasjoner som viser at han er interessert. Bra tørklær og bra passform.

Foto: Iván Kverme, NTB Scanpix og Eivind Yggeseth


7. ROBERT HVIDE MACLEOD
Adm. direktør Frontline Management
Trygg på hva han tar på seg og flink til å til å bruke rett snitt. Gjennomført.

8. STIG BECH 

Adm. direktør Solon Eiendom
Den tidligere advokaten har gjort sorte dresser til sitt varemerke. Har en liten James Bond i seg. God passform og eksklusive dresser.

9. HERMAN FRIELE 

Eier og styreleder i B. Friele & Sønner
Herman Friele trenger ikke lære nye triks og har alltid visst hva han driver med. Bra dresser. Bra tørklær og slips.

10. ROBIN BAKKEN
Partner BAHR
Klassiske dresser, gode kombinasjoner og god holdning. Jevnt over bra.

Metode
Juryen består av en trio fra klesbransjen som til daglig kler opp en representativ andel fra norsk næringsliv og den norske befolkningen generelt. Sammen har de gått gjennom et bildeutvalg fra nyere tid og rangert de aktuelle kandidatenes antrekk etter kriterier, som passform, detaljer og totalitet. Sammen med redaksjonens egne evaluering danner dette grunnlaget for kåringen. 

JURYEN: David Nedal, Kari Bijmolen og Carl-Christian Ferner. Foto: Magnus Knutsen Bjørke

DAVID NEDAL 34 år gammel. Jobbet 12 år i klesbransjen. Nedal er gründer i Julius Caesar, et italiensk luksusmerke som opererer i nisjemarkedet rundt Aker brygge. Nedal brenner for alt som er over gjennomsnittlig, og kommer hjem til deg i stedet for at du kommer til ham.

KARI BIJMOLEN 50 år gammel Jobbet syv år i klesbransjen. Bijmolen har i flere år vært en sentral skikkelse i Høyer-kjeden, i rollen som PR- og markedskoordinator og med ansvar for personlig shopping. Hun har alltid hatt en interesse for klær, har jobbet 20 år som grafisk designer og tror mer på stil enn trend.

CARL-CHRISTIAN FERNER 46 år gammel. Jobbet 26 år i klesbransjen. Ferner Jacobsen er kjent for mange som en av Oslos eldste klesbutikker. Carl-Christian Ferner er tredje generasjons arvtaker og daglig leder i butikken i Stortingsgata. Ferner liker et konservativt, pent uttrykk og verdsetter moderne valg.