<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
ÅPNER BUTIKK: Solitude Vintage er en ny sjappe på Frogner. Fra venstre er Julia Ciarlo og Dennis Magnus-Andresen.  Foto: Nicolai Giil

Ti års samlemani ble til vintagebutikk

Gamle amerikanske «russebukser», militærjakker, sjelden denim og franske fangeskjorter – Oslos nyeste tilskudd kan by på alt. 

Publisert 17. sep. 2020 kl. 11.26
Oppdatert 17. sep. 2020 klokken 11.29
Lesetid: 6 minutter
Artikkellengde er 1281 ord

Det er ikke alle som stenger butikker. Noen åpner også. Dennis Magnus-Andresen og Julia Ciarlo tar oss med inn i Solitude Vintages nye showroom på Frogner, hvor den grafiske designeren skal selge vintageklær han har samlet siden slutten av tenårene. Nå er han 34. 

– Jeg begynte å samle flanellskjorter i en tid da «americana» var populært, for over 10 år siden. 

Det knirker med sjarm i det gamle tregulvet i det Magnus-Andresens gummisålede båtsko (du kan ikke lastes for å tro at de er vintage) forserer noen vel danderte ulltepper. 

– Jeg leste blogger, lærte om små detaljer som utgjorde store forskjeller og det bygget seg opp derfra, sier han tenkende tilbake.

« Det er ikke sånn at alt av vintage er bra, men det er mer gode varer blant vintage enn blant det man kan kjøpe nytt i dag, etter mine øyne. »
Dennis Magnus-Andresen

Nå består den etter sigende grandiose samlingen av alt fra ultrasjeldne Levis-bukser, preppy sko og Navaho-ullpledd, til amerikanske militære overskuddsvarer, «button-down»-skjorter fra Brooks Brothers og japanske Hawaii-skjorter. 

OVERSKUDD: Magnus-Andresen viser frem en gammel jakke fra den amerikanske marinen. Den var ment for å holde marinegaster på vakt på dekk av skip tørre og varme. Blant andre James Dean og Steve McQueen har brukt slike jakker i det sivile liv. For ikke å glemme Ryan Gosling også. Foto: Nicolai Giil

Herlig nerdete

Hyperkuraterte vintagebutikker som Magnus-Andresen nå setter ut i livet er ikke dagligkost i Norge. I det store utland er det derimot flere store inspirasjonskilder. Blant andre Holiday Boileau i Paris, Crowley Vintage og Wooden Sleepers i Brooklyn. Alle er forretninger som baserer sitt rykte og verdensrennomé på eiernes særegne evne til å skille klinten fra hveten hva gjelder gammelt tøy og medfølgende stæsj. 

«BIG ON IVY»: Magnus-Andresen er stor fan av den preppy amerikanske stilen. Her henger gamle collegetrøyer, button-down-skjorter i flanell fra legendariske Brooks Brothers og Hawai-skjorter. Foto: Nicolai Giil

– Det er ikke sånn at alt av vintage er bra, men det er mer gode varer blant vintage enn blant det man kan kjøpe nytt i dag, etter mine øyne. 

Magnus-Andresen tar frem en gammel college-trøye fra amerikanske Champion – i dag mest kjent for «treningsklær» og streetwear – for å illustrere. I sin tid slet produsenten først med at måten bomullet var sydd på gjorde at klærne krympet i lengden og ble kortere med tiden. Det løste amerikanerne ved å endre på retningen av vevingen, fra vertikalt til horisontalt, såkalt «reverse weave». 

– Noen av detaljene her er såpass krevende at ingen ville tatt seg tid til å gjøre det samme i dag, sier han med et preg av affeksjon for fortidens stolthet i industriell produksjon. 

Han peker videre på et par gamle, hvite matrosbukser som er plassert på det nymalte butikkgulvet. De har en relativt komplisert snøring bak, ved livet. Nå til dags ville en nok gjort det enkelt og sydd inn et elastisk materiale i sømmen i stedet. 

MYE JEANS: De to forteller om en stor fascinasjon for denim. – Men det må være amerikansk-produsert demin, sier Magnus-Andresen. Noter at sømmen på sistnevntes bukser roterer mot høyre ned mot foten. Slik skal det angivelig være på gamle Levis-bukser. Denimen må nesten komme fra nå nedlagte Cone Mills i White Oak. Foto: Nicolai Giil

Tar inspirasjon fra fortiden

Det gamle butikklokalet langs trikkesporet i Frognerveien 44 har de to gitt en real omgang med deres nærmest pedantiske kuratorhjerner. Omgivelsene måtte stå i stil med innholdet. 

Gammelt gulv og trepanel er tatt frem, etter mange år bak ikke fullt så gamle paneler. Fargene er historisk korrekte, naturligvis. Møblene av samme årgang som klærne. I utlandet er den en stor trend blant de store motehusene å bruke vintage-arkiver, slik som de to nå åpner, for å hente inspirasjon. 

– Vi håper at designere vil komme innom for å hente inspirasjon og studere detaljer. Også stylister og kostymedesginere kan leie klærne, sier Ciarlo.

Hun poengterer også at brorparten av plaggene er unisex den dag i dag, selv om de kanskje opprinnelig var laget for menn. 

– Det passer veldig bra til dagens estetikk. 

Arkivert kleslære

– Tanken er at showroomet skal være åpen etter avtale, og i helgene. Men folk skal kunne komme å nerde ut, få en kopp kaffe og prate om alt som er interessant. Uten at det nødvendigvis skal være noe press på å kjøpe, fortsetter Magnus-Andresen. 

Nettbutikk lanserer de også. 

– Han har også et stort arkiv av klær, som du kanskje kan skjønne ut i fra måten han snakker på, skyter Ciarlo inn og smiler. 

IKKE FRA HAWAII: De beste Hawaii-skjortene kommer faktisk fra Japan, mener innehaveren. Der har de perfeksjonert kunsten å printe på kunstig silke, «rayon». Foto: Nicolai Giil

Arkivtingene vil også dukke opp i lokalet, slik at nysgjerrige øyne kan lære om fordums pomp og prakt. Utvalget vil variere etter sesonger, eller etter temaer. Tykke army-jakker for vinteren. Hawaii-skjorter til sommeren. Jungeljakker brukt av US Marines og college-trøyer fra Cornell til høsten. For ikke å glemme erkebritisk regntøy fra Barbour. 

– Jungeljakken er svært populær i dag og kan brukes som «overshirt», sier Magnus-Andresen. 

Han holder opp et eksemplar som fortsatt har insignia og gradstegn påsydd. Jakken ble designet for soldater på oppdrag i (og rundt) Vietnams klamme klima. Sist gang den var i «profesjonell» bruk må nok ha vært en gang tidlig på 80-tallet. 

– Vi har også en del barneklær, så det kunne vært et artig tema det også, sier Ciarlo. 

IKKE BARE KLÆR: På hyllene har Solitude Vinage også sko og accesoarer. For eksempel denne gamle «boat and tote»-bagen fra amerikanske LL Bean. Alt har en historie. - Historien bak er jo halvparten av moroa, synes Magnus-Andresen. Foto: Nicolai Giil

Deilig denim

– Andre vintagebutikker har mye denim, men gjerne da fra Mexico eller andre steder. Ikke USA. Å kjøpe denimstoff fra Japan eller Portugal og sette det sammen i USA er ikke det samme som amerikanskprodusert denim, melder Magnus-Andresen. 

– Jeg vil satse litt ekstra på bra denim, sier vintagefanatikeren. 

Til info: bra denim – som brukt i gammel Levis – er av typen «selvedge» og produsert på amerikanske veverier, ifølge Magnus-Andresen. 

For en skarve lekmann betyr «selvedge» at denimen er sydd på en vevemaskin av eldre stype hvor det benyttes en såkalt jarekant som ikke frynser opp. Den som produserer buksen tar seg også lenger tid for å gjøre sømmen pen.

– Når denim generelt er så dyrt som det er i dag kan man jo bruke pengene på noe mer særegent av høy kvalitet, sier Magnus-Andresen. 

SUVERNIR: Magnus-Andresen viser frem en eldre jakke, kjøpt av en amerikansk soldat som åpenbart har vært stasjonert i Frankfurt. Soldaten fikk påsydd egen søm i fôret. Foto: Nicolai Giil

Det er ikke lenger denimproduksjon i USA, kan han fortelle. Den siste fabrikken, Cone Mills i White Oaks, er stengt. Det har gjort at etterspørselen etter riktig vintage har steget. 

Kun hatt pop-up tidligere

– Det er flere vintagebutikker på Grünerløkka. Vi tenkte Frogner var en bra match for oss, sier Magnus-Andresen.

De to forteller at Solitude Vintages tidligere aktiviteter har for det meste gått i «pop-ups». Tidligere har de også fått innpass hos FWSS sin butikk i Oslo. 

– Jeg gleder meg til å se hva slags fottrafikk og forbigående som kommer innom her, fortsetter Magnus-Andresen og ser rundt i sitt nye gamle butikklokale. 

Vintagesamleren påpeker en tro på at retail fortsatt funker. 

ALT ER VINTAGE SELVSAGT: Skjørtet (antagelig fra 1953) som henger på veggen er fra et amerikansk eliteuniversitet og er gjort i et cordfløyelstoff. Den originale eieren, en student, har blant annet tusjet på hennes klubber og aktiviteter. - Ganske likt som den norske russebuksen. Det er litt morsomt, for det viser jo hvordan folk kan komme på den samme idéen rundt samme tid, men helt separat, påpeker Magnus-Andresen. Foto: Nicolai Giil